چکیده:
پژوهش نشان داده است که سردرگمی هویت با کاهش رواندرستی در دامنهای از ناتوانی هیجانی تا آسیب روانی همراه است. مسأله مطالعه حاضر این است که بین منزلتهای هویت بینشخصی، جنسیت و سن با مؤلفههای هوش هیجانی چه رابطهای وجود دارد. هدف پژوهش حاضر شناخت رابطه بین منزلتهای هویت، جنسیت و سن با مؤلفههای هوش هیجانی است. روش پژوهش از نوع همبستگی است. برای این منظور 235 نفر از دانشآموزان شهر تهران بهصورت تصادفی خوشهای از منطقه 3 و 17 انتخاب شدند. با استفاده از نسخه فارسی پرسشنامه عینی هویت من (EOM-EIS-2) و نسخه فارسی پرسشنامه هوش هیجانی (TMMS) سالووی و میر (1995) اطلاعات بهصورت کلاسی جمعآوری شد. با استفاده از رگرسیون گامبهگام متغیرهای پیشبین شامل منزلتهای هویت عقیدتی، جنسیت و سن در یک مرحله و منزلتهای بین شخصی، جنسیت و سن در مرحله دیگر با متغیرهای ملاک توجه به احساسات، تمایز احساسات و بازسازی خلقی در معادله رگرسیون قرار گرفتند. یافتهها نشان داد: الف) جنسیت 8 درصد و دنبالهروی عقیدتی 5 درصد توجه به احساسات را پیشبینی کردند؛ ب) هویتیافتگی بینشخصی 6 درصد و جنسیت 3 درصد تمایز احساسات را پیشبینی کردند. به این معنی که اولاً منزلتهای هویت بینشخصی نسبت به هویت عقیدتی توانایی پیشبینی بیشتری از یرمقیاسهای هوش هیجانی را داشتند. ثانیاً توجه و تمایز احساسات رابطه قابل ملاحظهای با جنسیت آزمودنیها (بهنفع دختران) داشت.
The literatures have showed, identity diffusion had relation with decreasing well-being from emotional disabilities to psychopathology. The problem of this study was to investigate the relation between identity statuses and component of emotional intelligence. The aim of this research was to determine the relationship of identity statuses, gender and age with emotional intelligence subscales. The research method is correlational research. For this purpose the number of 235 high school students was selected randomly from zone 3 and 17 of educational divisions. The instruments were Farsi translation of EOM-EIS-2 of Benion and Amads (1986) and Farsi version of emotional intelligence TMMS of Salovay and Mayer (1995). The questionnaires were carried out in the classes of selected high schools. At the first the stepwise regression analysis used for predicting subscales of emotional intelligence with predictors of ideological identity statuses, gender and age of students. Results showed: a) attention to emotion was predicted 8% by sex and 5% by ideological foreclosure; b) differentiation of emotion was predicted 6% by ideological achievement and 3% by sex. first, the interpersonal identity statuse had a stronger role in predicting emotional intelligence than ideological identity statuses. Second, the sex of students showed a considerable role in predicting emotional intelligence.