چکیده:
چگونگی تعامل والد-کودک در کودکان با اختلال کمبود توجه/فزونکنشی تأثیر بسیار مهمی را بر مشکلات رفتاریشان بر جای میگذارد، بدینجهت یکی از روشهای بهبود شیوههای والدگری و بهدنبال آن کاهش مشکلات رفتاری ارائه آموزشهای روانشناختی در زمینه مهارگری رفتار کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه/فزونکنشی به والدین میباشد.
از اینرو مسأله پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مادران کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه/فزونکنشی با روش آدلر- درایکورس بر بهبود شیوههای والدگری و رفتارهای تضادورزانه، فرزندانشان بوده است. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با گروه آزمایش و گواه بود. از اینرو تعداد 30 نفر از مادرانی که فرزندانشان با این اختلال تشخیص داده شده بودند بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه همتاسازی شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه مرضی کودکان، ومقیاس شیوههای والدگری بود. آموزش مادران در قالب 10 جلسه نود دقیقهای اجرا شد. در پایان دوگروه پرسشنامههای مذکور را بهعنوان پسآزمون تکمیل کردند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج بیانگر تأثیر کاربندی آزمایشی بر بهبود شیوه والدگری مقتدرانه (0/05P) و همچنین نشانگر تأثیرکاربندی در کاهش، شیوه والدگری سهلگیرانه، استبدادی و رفتارهای تضادورزانه (0/05P)کودکان گروه آزمایشی نسبت به گروه گواه بود. یافتهها نشان میدهند که آموزش به شیوه آدلر- درایکورسی، مشکلات رفتاری فرزندان را کاهش داده و سبب بهبود رابطه والد-کودک در میان مادران کودکان با اختلال کمبود توجه/فزونکنشی میشود.
Parent-child interaction in children with attention deficit hyperactivity disorder very important impact leaves on behavioral problems, Therefore, one of the ways of enhancing parenting style and subsequently reduce behavioral problems, Psychological training in behavior management of children with attention deficit disorder / hyperactivity for parents. So the present study is to investigate the effectiveness of training mothers with Adler- Dreikurs approach on enhancing parenting style and decreasing their children’s oppositional behavioral problems. The research method was quasi-experimental with pre-and-post design with control group. Therefore, 24 mothers whose children were diagnosed as ADHD were chosen through at-hand sampling and were matched into experimental and control groups. The research instruments were CSI-4, and parenting style questioners for Parents. Training mothers with Adler- Dreikurs approach was accomplished in ten 90-minutes sessions. In the end, the two groups completed the questionnaires as post-test. The data was analyzed using ANCOVA. The results indicated the effect of instructing Adler-Dreikurs methods on improving authoritarian parenting style scores in mothers (P