چکیده:
مشخص شده است که میزان سطح تحصیلات والدین برسلامت یا عدم سلامت روانی افراد مؤثر است و نشان میدهد که بین سطح تحصیلات والدین، سطح تحصیلی فرزندان و بروز علائم روانی ارتباط وجود دارد. مسأله اصلی پژوهش حاضر بررسی جامع سلامت روانی کودکان با توجه به سطوح تحصیلی مختلف بود. هدف پژوهش حاضر مقایسه سلامت روانی کودکان بر اساس سطح تحصیلات والدین بود. روش پژوهش توصیفی و علّی- مقایسهای و جامعه آماری دانشآموزان دختر پایه دوم ابتدایی منطقه 9 بودند که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تکمرحلهای تعداد 250 نفر انتخاب شدند. این کودکان با آزمونهای بهداشت روانی (MHC: کومار، 1992) بررسی شدند. سطح تحصیلات والدین از زیر دیپلم تا دکتری بود. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس کروسکال والیس تحلیل گردید. نتایج حاصل در مورد تأثیر تحصیلات والدین بر روی بهداشت روانی کودکان معنادار بود
(0/001(P=. یافتهها نشاندهنده رابطه قوی بین سطح تحصیلات والدین و بهداشت روانی کودکان بود.
It has been determined that the level of parental education affects the health of people or the lack of mental health of individuals, and suggests that there is a correlation between the level of education of parents, the educational level of children and the occurrence of psychological symptoms. The main problem of the present study is a comprehensive investigation of the children mental health based on the level of parentschr('39') education. The current study aimed to compare mental health based on the level of parentschr('39') education. The research method is descriptive and causal-comparative with the statistical population comprising 2nd-grade elementary school girls studying at district 9 out of whom 250 students were selected using the one-step cluster random sampling method. These children were compared with their parents by means of (M.H.C: Kumar, 1992). Parentschr('39') education varied from less-than-secondary to doctoral levels. The data were analyzed using Kruskal-Wallis variance analysis. The results suggest that the impact of parentschr('39') education on childrenchr('39')s mental health is significant (P=0/001). The findings indicated a strong correlation between the level of parent’s education and the mental health of children.