چکیده:
زمینه: چاقی فرآیندهای روانشناختی و هیجانی افراد را با آسیب مواجه میسازد. هدف: هدف این پژوهش بررسی تأثیر بسته آموزشی فراتشخیصی مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد، درمان متمرکز بر شفقت و رفتاردرمانی دیالیکتیکی بر تنظیم هیجان و رفتار خوردن زنان مبتلا به اضافه وزن و چاقی مراجعه کننده به کلینیکهای تغذیه در سال 1396 بود. روش: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و مرحله پیگیری سه ماهه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل زنان مراجعه کننده به دو کلینیک تغذیه شهر تنکابن بود که از بین آنها 20 زن مبتلا به اضافه وزن و چاقی با روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه گمارده شدند (هر گروه 10 زن). گروه آزمایش مداخله آموزشی فراتشخیصی را طی سه ماه در 12 جلسه 90 دقیقهای دریافت نمودند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه دشواری در تنظیم هیجان (گراتز و رومر، 2004) و رفتار خوردن (نورمن و همکاران، 2009) بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس آمیخته توسط نرمافزار آماری SPSS23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که مداخله آموزشی فراتشخیصی بر تنظیم هیجان و رفتار خوردن زنان مبتلا به اضافه وزن و چاقی تأثیر معناداری داشته است (0/001p). نتیجهگیری: مطابق با یافتههای پژوهش حاضر، میتوان از بسته آموزشی فراتشخیصی جهت بهبود تنظیم هیجان و رفتار خوردن در زنان مبتلا به اضافه وزن و چاقی بهره برد.
Background: Obesity causes the psychological and emotional processes of individuals to be damaged. Aims: The objective of the present study was to investigate the effectiveness of meta diagnosis package of acceptance and commitment therapy, Self-Compassion therapy and dialectic behavioral therapy on emotion regulation and eating behavior of overweight and obese women who referred to nutrition clinics in 2017. Method: The research method was quasi-experimental with pretest, posttest, control group and three-month follow up stage. The statistical population of the present study included women referring to nutrition clinics in the city of Tonekabon from whom 20 overweight and obese women were selected through non-random sampling method and replaced into experimental and control groups. The experimental group received twelve ninety-minute meta diagnosis teaching interventions during three months. The applied questionnaires in the current study included the questionnaire of difficulty in emotion regulation (Geratz and Romer, 2004) and eating behavior (Norman, et.al, 2009). The data from the study were analyzed through mixed ANOVA via SPSS 23 software. Results: The results showed that meta diagnosis teaching intervention has significantly influenced emotion regulation and eating behavior in overweight and obese women (pConclusion: According to the findings of the present study meta diagnosis teaching package can be employed to improve emotion regulation and eating behavior in overweight and obese women.