چکیده:
زمینه: یکی از راه های افزایش و بهبود عملکرد تحصیلی خودکارآمدی دانش آموزان در امر تحصیل است از این رو سؤال اصلی تحقیق این است که آیا روش مشاوره مسیر شغلی مبتنی بر نظریه شناختی اجتماعی بر روی آن اثربخش است؟ هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی روش مشاورۀ مسیر شغلی مبتنی بر نظریۀ شناختی-اجتماعی بر خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان بود. روش: روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با دو گروه آزمایش و دو گروه گواه بود. جامعۀ پژوهش شامل کلیۀ دانشآموزان متوسطه دوم شهرستان شهریار است. نمونۀ پژوهش80 دانش آموز (40 دختر و 40 پسر) انتخاب شدند و به صورت تصادفی به چهار گروه (دو گروه مداخله و دو گروه گواه) تقسیم شدند. ابزار پژوهش، مقیاس خودکارآمدی تحصیلی بود. یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل واریانس مکرر نشان دادند که تأثیر شیوۀ مشاورۀ مبتنی بر نظریۀ شناختی-اجتماعی بر خودکارآمدی تحصیلی معنی دار بود و همچنین آزمون مقایسه های زوجی شفه در سه مرحلۀ پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری نشان داد که میانگین ها در پس آزمون افزایشیافته (0/01>p) و تا پیگیری ثبات داشته است. شیوۀ مشاورۀ مسیر شغلی مبتنی بر نظریۀ شناختی-اجتماعی بر خودکارآمدی تحصیلی تأثیرگذارند. نتیجهگیری: می توان با شناسایی افراد دارای خودکارآمدی پایین و شرکت دادن آنها در جلسات مشاورۀ شناختی-اجتماعی به بهبود کیفیت آموزش و رسیدن به اهداف سیستم آموزشی کمک نمود و زمینۀ استفادۀ هر چهبهتر افراد از توانمندی ها و استعداد های بالقوه و بهبود عملکرد را فراهم نمود.
Background: one of the main ways of improving academic performance is increasing self efficacy in children. Aims: The present study was carried out in order to examine the effectiveness of social cognitive career counseling on academic Self-efficacy among students. Method: The present quasi-experimental study was carried out using a pretest, posttest, follow-up design with two intervention groups and two control groups. The statistical population included all students attending Secondary high schools in Shahriar, Iran. The study sample consisted of 80 students (40 girls and 40 boys) who were randomly assigned to 4 groups (two groups of social cognitive intervention and two control groups). The study instrument was Academic Self-Efficacy Scale. The results of repeated ANOVA indicated that social cognitive career counseling had a significant effect on academic self-efficacy. Results: Moreover, Scheffe’s paired-comparisons test in three phases of pretest, posttest, and follow-up showed that the means had an increase in the posttest (p Conclusions: By identifying individuals with low self-efficacy in career counseling method based on social cognitive theory meetings, it is possible to help improving the quality of education and achieve educational goals, and help them to make better use of their abilities and potential talents in order to get better performance.