چکیده:
زمینه: مطالعات متعددی به بررسی آموزش ضمن خدمت به عنوان ابزاری برای رشد، توسعه و تعالی سرمایه انسانی پرداخته اند. اما ارائه الگوی اثربخشی آموزشهای ضمن خدمت مدیران دوره ابتدایی مغفول مانده است. هدف: الگوی اثربخشی آموزشهای ضمن خدمت مدیران دوره ابتدایی آموزش و پرورش استان هرمزگان بود. روش: پژوهش از نوع کیفی بود. جامعه آماری شامل صاحبنظران و خبرگان حوزه آموزش اعم از اساتید دانشگاهها و مدیران آموزش و پرورش بود. تعداد 25 نفر با روش نمونه گیری هدفمند گلوله برفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارتند از: بررسی اسناد ملی و بینالمللی مرتبط با موضوع و همچنین مصاحبه اکتشافی نیمهساختار یافته. طبقه بندی دادهها با روش داده بنیاد و کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) انجام شد. یافتهها: عوامل موثر بر اثربخشی آموزشهای ضمن خدمت مدیران دوره ابتدایی آموزش و پرورش استان هرمزگان ابعادی چون فراگیرنده، محتوا، آمادگی، مدرس، تمرین، ارزشیابی، محیط، الزامات اجرایی، ارزشیابی نتایج و سازمان و مدیریت بودند. نتیجهگیری: ابعادی چون فراگیرنده، محتوا، آمادگی، مدرس، تمرین، ارزشیابی، محیط، الزامات اجرایی، ارزشیابی نتایج و سازمان و مدیریت بر آموزشهای ضمن خدمت مدیران تاثیر گذاشت.
Background: Numerous studies have examined in-service training as a tool for the growth, development and excellence of human capital. However, the effectiveness of in-service training for primary school principals has been neglected. Aims: The model of effectiveness of in-service education of Hormozgan province elementary education managers. Method: This was a qualitative study. Statistical population included educational experts and experts including university professors and education managers. A total of 25 individuals were selected using purposive sampling method. Research tools include: reviewing national and international documents related to the subject as well as semi-structured exploratory interviews. Data were categorized using data base and coding method (open, axial and selective). Results: Factors affecting the effectiveness of in-service education of Hormozgan province elementary school principals were such as learner, content, preparation, teacher, practice, evaluation, environment, executive requirements, evaluation of results and organization and management. Conclusions: In-service training managers influence aspects such as learner, content, preparedness, instructor, practice, evaluation, environment, executive requirements, evaluation of results and organization and management.