چکیده:
زمینه: مطالعات متعددی به اثربخشی آموزش معنادرمانی فرانکل بر ناامیدی و افکار خودکشی پرداخته اند. اما پیرامون تدوین الگوی معنا در زندگی و مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر الگو با مفاهیم معناداری فرانکل بر ناامیدی و افکار خودکشی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شکاف تحقیقاتی وجود دارد. هدف: تدوین الگوی معنا در زندگی و مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر الگو با مفاهیم معناداری فرانکل بر ناامیدی و افکار خودکشی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه بود. روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی و نیمهآزمایشی بود. جامعه آماری 356 نفر از دانش آموزان پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه دخترانه شهر ایلام در سال 1397 بود. 30 نفر به روش به شیوه خوشهای چند مرحله ای به عنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دوگروه آزمایش و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش عبارتند از: پرسشنامه های معنای زندگی استگر، فریزر، اویشی و کالر (2006)، خودکارآمدی عمومی شرر (1982)، سبک های هویت برزونسکی (1989)، مقیاس ارزش های اجتماعی (محقق ساخته، 1397)، مقیاس افکار خودکشی بک (1961)، مقیاس ناامیدی بک (1986) و جلسات آموزشی بر مبنای الگوی تدوین شده و مفاهیم معناداری نظریه فرانکل (محقق ساخته، 1397). تحلیل داده ها با روش معادلات ساختاری و تحلیل کواریانس و آزمون تی انجام شد. یافته ها: هردو شیوه آموزش در کاهش ناامیدی و افکار خودکشی نوجوانان تأثیر معناداری داشتند ( P). بین دو روش از نظر میزان اثرگذاری برکاهش ناامیدی و افکار خودکشی تفاوت معناداری وجود نداشت. نتیجه گیری: دانشآموزانی که در جلسات آموزشی شرکت داشتند و از الگوی تلفیقی تدوین شده بهره مند شدند میزان افکار خودکشی و ناامیدی در آنان کاهش داشت.
Background: Numerous studies have examined the effectiveness of Frankelchr('39')s semantic therapy on frustration and suicidal thoughts. But there is a research gap in developing a model of meaning in life and comparing the effectiveness of model-based education with Frankelchr('39')s meaningful concepts of frustration and suicidal thoughts in second-year high school girls. Aims: To formulate a model of meaning in life and to compare the effectiveness of model-based education with the meaningful concepts of Frankel on frustration and suicidal thoughts of female high school students. Method: The present study was correlational and quasi-experimental. The statistical population was 356 students of the twelfth grade of the second high school for girls in Ilam in 2018. Thirty people were randomly selected as a multi-stage cluster method and randomly assigned to two experimental and control groups (15 individuals). The research tools are: Questionnaires on the meaning of life of Esther, Fraser, Oishi and Kaller (2006), Sherrchr('39')s general self-efficacy (1982), Brzonskichr('39')s identity styles (1989), Social Value Scale (Mohaghegh Saz, 2018), Scale Beckchr('39')s Suicidal Thoughts (1961), Beckchr('39')s Disappointment Scale (1986) and training sessions based on the model developed and the meaningful concepts of Frankelchr('39')s theory (researcher, 2018). Data analysis was performed by structural equation method and analysis of covariance and t-test. Results: Both teaching methods had a significant effect on reducing adolescent frustration and suicidal thoughts (PConclusions: Students who participated in the training sessions and benefited from the integrated compilation model had a lower rate of suicidal ideation and frustration