چکیده:
زمینه: پژوهش های متعددی به بررسی رابطه دوطرفه بین افسردگی، قلدری و سبک های هویتی پرداخته اند؛ اما پژوهشی که به بررسی رابطه بین افسردگی و قلدری با نقش میانجی گری سبک هویت پرداخته باشد مغفول مانده است. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین افسردگی و قلدری با نقش میانجی گری سبک هویت در دانش آموزان دوره متوسطه دوم انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان پایه دهم و یازدهم شهرستان دامغان در سال تحصیلی 99-98 بود. 350 دانش آموز با روش نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش حاضر عبارتند از: پرﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﻓﺴﺮدﮔﯽ ﮐﻮدﮐﺎن ﻣﺎریﺎ ﮐﻮاس (1985)، پرسشنامه استاندارد قلدری ایلی نویز (2001) و پرسشنامه سبک های هویت برزونسکی (1989). تحلیل داده ها با استفاده از ماتریس همبستگی انجام شد. یافته ها: رابطه بین افسردگی با متغیرهای قلدری و قربانی معنادار و مثبت داشت و رابطه بین سبکهای هویت اطلاعاتی، هنجاری و تعهد با قلدری و قربانی منفی و در مقابل رابطه بین سبک هویت اجتنابی با قلدری و قربانی مثبت بود (0/001 P). همچنین مشخص شد افسردگی هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم با میانجیگری سبکهای هویت، متغیرهای قلدری و قربانی را پیشبینی میکند. همچنین واسطه گری سبک هویتی را در رابطه بین افسردگی و قلدری تأیید می کند. نتیجه گیری: رابطه بین افسردگی و قلدری در دانش آموزان یک رابطه ساده نیست و این رابطه تا حدودی از طریق میانجی گری بعضی از عناصر مهم مانند سبک هویت شخص، تحت تأثیر قرار می گیرد.
Background: Numerous studies have examined the two-way relationship between depression, bullying, and identity styles; But research that examines the relationship between depression and bullying and the mediating role of identity style has been neglected. Aims: The present study aimed to investigate the relationship between depression and bullying with the mediating role of identity in Secondary high school students. Method: This was a correlational study. The statistical population of the present study included all of tenth and eleventh grade students of Damghan city in the academic year of 2019-2020. 350 students were selected by random sampling. The present research instruments are: Per Eden (2000), the Illinois Bullying Standard Questionnaire (2001) and Brzonskichr('39')s Identity Styles Questionnaire (1989). Data analysis was performed using correlation matrix. Results: The relationship between depression and bullying and victim variables was significant and positive, and the relationship between information identity style, normality and commitment with bullying and victim was negative, and the relationship between avoidant identity style with bullying and victim was positive (PConclusions: The relationship between depression and bullying in students is not a simple one, and this relationship is partly affected by the mediation of some important elements such as a personchr('39')s identity style.