چکیده:
پژوهش حاضر بنیادی و از نوع تحلیل محتواست و سعی دارد در چارچوب زبانشناسی اجتماعی - شناختی به بررسی برخی عناصر شناختی و اجتماعی متون موجود در آموزش زبان فارسی به فارسی (کتاب ششم) (مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی، 1395) ویژۀ غیرفارسیزبانان بپردازد که در دانشگاه جامعةالمصطفیالعالمیه آموزش داده میشود. واحد تحلیل "جمله" و دادهها بهشیوۀ اسنادی و تمام شماری استخراج شدهاند. به این منظور، از میان 1150 جملۀ موجود در این کتاب، جملات حاوی طرحوارههای تصوری پیشنهادی جانسون (1987)، 430 جمله، استخراج شدند. سپس، از این میان جملات حاوی متغیرهای اجتماعی (400 عدد) مشخص و چگونگی تعامل طرحوارهها و متغیرهای اجتماعی و همگرایی و تلفیق آنها بازنمایی شدند. نتایج نشان میدهند که طرحوارههای تصوری «حرکت»، «نیرو»، «مجموعه» و «حجم» بیشترین درک استعاری را مفهومسازی مینمودند و طرحوارههایی چون ارتباط، اتحاد و جذب کمترین سهم را داشتند. همچنین، متغیرهای اجتماعی «مذهب»، «قدرت»، «همبستگی» و «منزلت» بیشترین مشارکت را در ایجاد نظامهای استعاری داشتند. تاثیرپذیری محتوای کتاب از نوع مخاطب، هدف از یادگیری زبان فارسی و سبک و نگرش نویسندگان از دیگر دستاوردهای این پژوهش میباشد.
This is a fundamental research whose method is content analysis. It attempted to examine some cognitive and social elements of the texts of Teaching Persian Language in Persian (6th book) (Islamic Language and Education Training Center, 1395) for non-Persian learners of Al-Mustafa International University in the framework of socio-cognitive linguistics. The unit of analysis was "sentence" and all of the texts were examined. To do this, all sentences containing image schemas were extracted from among the 1150 sentences existing in the book while availing from Johnsons’ 1987 research. Then, from among these (430) sentences, 400 ones containing social variables were extracted and analyzed. In these sentences, the image schemas of "movement", "force", "collection" and "content" made the most metaphorical conceptualization, and the image schemas of "link", "merging" and "attraction" had the least share. Besides, social variables of "religion", "power", "politeness", "consciousness" and "dignity" have rolled in a metaphorical system. Moreover, the results indicate the influence of texts by the type of audience, the purpose of learning the Persian language, and the writers’ style and attitude.