چکیده:
بینش جدیدی که سناریوهای هدایت افکار عمومی جامعه ایران در افق 1410 برای مدیران تصمیمگیر حوزههای امنیت اجتماعی، رسانه و سیاستگذاری فرهنگی ایجاد میکند، موجب تقویت تفکر راهبردی شده و از غافلگیری دربرابر پدیدههای آینده پیشگیری میکند. مسئله اصلی این پژوهش، تبیین ابعاد و شرایط پیچیده مدیریت و هدایت افکار عمومی جامعه ایران با رویکرد آیندهنگری است. ماهیت پژوهش حاضر کیفی است و هدفِ اصلی آن، به دست آوردن بینش جدید در مورد مدیریت و هدایت افکار عمومی جامعه ایران برای رسیدن به رهیافت صحیح در مقابل این پدیده مهم اجتماعی است. از این رهگذر با استفاده از قابلیتهای روشی علم آیندهپژوهی و دانش و تجربه خبرگان این حوزه، مهمترین بازیگران عرصه، شناسایی و معرفی شدهاند. علاوه بر این، کشف عوامل موثر بر هدایت افکار عمومی جامعه ایران در یک افق ده ساله، پیشرانهای کلیدی وعدمقطعیتهای اصلی این عرصه هم از دستاوردهای ارزشمند تحقیق محسوب میشوند. در این پژوهش علاوه بر شناسایی و تحلیل سناریوهای پنجگانه «زندگی در جهنم»، «طلاق عاطفی»، «آتش زیر خاکستر»، «پدر سالار» و «زندگی شیرین میشود»، چهار شگفتیساز مهم در عرصه هدایت افکار عمومی جامعه ایران در افق 1410 معین شد که در صورت وقوع هریک از آنها، شرایط جامعه بهکلی دچار تحول شده و سناریوها نیازمند بازنویسی مجدد خواهند شد.
The new insights that the scenarios of guiding the public opinion of the Iranian society on the horizon of 1410 create for the decision-making managers in the fields of social security, media and cultural policy-making strengthen strategic thinking and prevent surprises in the face of future phenomena. The main issue of this research is to explain the complex dimensions and conditions of managing and guiding public opinion in Iranian society with a forward-looking approach. The nature of the present research is qualitative and its main goal is to gain new insights into the management and guidance of Iranian public opinion to achieve the right approach to this important social phenomenon. In this way, Using the methodological capabilities of the science of future studies and the knowledge and experience of experts in this field, the most important actors in the field have been identified and introduced. Furthermore; discovering the effective factors on guiding the public opinion of the Iranian society in a ten-year horizon, key drivers and the main uncertainties in this field are among the valuable achievements of the research. In this study, in addition to identifying and analyzing the five scenarios of "life in hell", "emotional divorce", "fire under the ashes", "patriarchy" and "life becomes sweet", four important Wild Cards in guiding public opinion in Iranian society in Horizon 1410 was determined, than If any of these happen, the conditions of society will change completely and the scenarios will need to be rewritten.
خلاصه ماشینی:
بنابراين سوال اصلي پژوهش اين است که مجموعه هاي انقلابي موثر بر هدايت افکار عمومي جامعـه ايـران در افق ١٤١٠، چه فعاليت ها و رويکردهايي را ميتوانند در دستور کار خود قراردهند؟ هدف اصلي اين تحقيق ، شناسايي سناريوهاي محتمل عرصه مـديريت و هـدايت افکـار عمومي جامعه ايران در يک افق ده ساله تعيين شده تا براساس آن مديران فرهنگي و رسانه - اي جمهوري اسلامي بتوانند تصميمات راهبردي، دقيق و به هنگام اتخاذکنند.
مهم تـرين عوامـل مـوثر بـر افکار عمومي جامعه ايران در افق ١٤١٠ که از مصاحبه عميق با تعدادي از خبرگـان عرصـه هدايت افکار عمومي جامعه ايران حاصل شده به تفکيک چهار حوزه مذکور ارائه ميشود: عوامل علميو فناورانه مؤثر بر حوزه هدايت افکار عمـومي جامعـه ايـران در افـق 1410 ـ روند رو به رشد فناوريهاي نوين رسانه اي در حوزه بانـدپهن :٤ بسـياري از نظريـه پردازان و صاحب نظران علوم اجتماعي و دانش رسانه معتقد هستند که با کمک رسانه هـاي جمعي و رسانه هاي نوين ميتوان در بديهيات ذهني افرادجامعـه بـه ويـژه در فواصـل بـين نسلي ، تغيير ايجاد کرد و اين کارکرد رسانه هـا مـيتوانـد موجـب تغييـرات مهـم در افکـار عمومييک جامعه به خصوص آن بخش از افکار عموميکـه بـر پايـه ارزشـهاو هنجارهـاي اجتماعي از مانـدگاري بـالاتري برخـوردار هسـتند بشـود.
(رجوع شود به تصویر صفحه) کل (٧): نمودارهاي تأثيرپذيري و تأثيرگذاري پيشران هاي اصلي عرصه هدايت افکار عمومي جامعه ايران شناسايي عدم قطعيت هاي کليدي هدايت افکـار عمـومي جامعـه ايـران در افـق ١٤١٠، مهم ترين هدف تا اين مرحله از پژوهش بوده که بـراي کشـف آنهـا از ظرفيـت روش هـاي پژوهشي مختلف همچون مصاحبه عميق ، پرسشنامه و ماتريس اثرات متقابـل اسـتفاده شـد.