چکیده:
باوجود کاربرد گستردۀ مدلهای راهبردهای خودتنظیمی، هنوز ابعاد و مؤلفههای مختلف آن در آموزش و پرورش بهخوبی روشن نیست. هدف این مقاله شناسایی راهبردهای بومی محیطی یادگیری خود تنظیمی در آموزش و پرورش شهر تهران است. برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک دلفی برای پالایش عوامل و مؤلفهها بهره گرفته شده است. نظرسنجی بهعملآمده در چهار مرحله و در سال 1398 انجامشده و نتایج هر مرحله با استفاده از بارهای عاملی پالایش شده است و برای رتبهبندی مؤلفهها در وضع مطلوب با توجه به پرسشنامه استخراجشده از مؤلفههای بهدستآمده از روش دلفی در طیف لیکرت از روش حداقل مربعات (نرمافزار pls) استفاده شده است. الگوی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی در 3 بعد و 9 مؤلفه و 22 شاخص برای دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تهران طراحیشده و تاثیر این مولفه ها و شاخص ها بر ابعاد شیوه های حل مساله مشخص گردید. شاخص های ارائه شده در این پژوهش میتوانند راهبردهای یادگیری خودتنظیمی را برای دانش آموزان مقاطع متوسطه را ارزیابی کند و با توجه به بهرهگیری از پشتوانۀ ادبیات غنی در ارتباط با موضوع و مقایسه با مدلهای مختلف و شاخصهای سنجش شدنی و بهکارگیری نظرات خبرگان در راهبردهای خودتنطیمی، امکانی است تا آموزش و پرورش های گوناگون بتوانند ضمن تحلیل وضعیت کنونی و بهرهگیری از تجارب موفق، اقدام به ارائۀ طرحهای راهبردهای یادگیری خودتنظیمی کارا و اثربخش در آموزش و پرورش و دیگر سازمانهای مشابه نمایند.
Despite the widespread use of models of self-regulatory strategies, its various
dimensions and components in education are still not well understood. The purpose of
this article is to identify indigenous environmental strategies of self-regulated learning
in education in Tehran. In order to conduct this research, in addition to the
documentary study, the Delphi technique has been used to refine the factors and
components. The survey was conducted in four stages in 1398 and the results of each
stage were refined using factor loads.) Used. The model of self-regulated learning
strategies in 3 dimensions, 9 components and 22 indicators were designed for high
school students in Tehran and the effect of these components and indicators on the
dimensions of problem-solving methods were determined. The indicators presented in
this study can evaluate self-regulated learning strategies for high school students and
according to using the rich literature on the subject and comparing with different
models and measurable indicators and applying the opinions of experts in selfregulatory
strategies. It is possible for different educations to analyze the current
situation and benefit from successful experiences, to present plans for efficient and
effective self-regulatory learning strategies in education and other similar
organizations.
خلاصه ماشینی:
الگوي راهبردهاي يادگيري خودتنظيمي در ٣ بعد و ٩ مؤلفه و ٢٢ شاخص براي دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تهران طراحي شده و تاثير اين مولفه ها و شاخص ها بر ابعاد شيوه هاي حل مساله مشخص گرديد.
شاخص هاي ارائه شده در اين پژوهش مي توانند راهبردهاي يادگيري خودتنظيمي را براي دانش آموزان مقاطع متوسطه را ارزيابي کند و با توجه به بهره گيري از پشتوانۀ ادبيات غني در ارتباط با موضوع و مقايسه با مدل هاي مختلف و شاخص هاي سنجش شدني و به کارگيري نظرات خبرگان در راهبردهاي خودتنطيمي ، امکاني است تا آموزش و پرورش هاي گوناگون بتوانند ضمن تحليل وضعيت کنوني و بهره گيري از تجارب موفق ، اقدام به ارائۀ طرح هاي راهبردهاي يادگيري خودتنظيمي کارا و اثربخش در آموزش و پرورش و ديگر سازمان هاي مشابه نمايند.
در استنباط يافته هاي حاصله مي توان اينگونه بيان نمود که بي شک راهبردهاي يادگيري خودتنظيمي يک مولفه حياتي در محيط هاي آموزشي و براي دانش آموزان است ، پـس از تجزيه تحليل داده ها براساس ادبيات و پيشينه و همچنين نتايج تکنيک دلفي ٣ بعد شناختي ، فاشناختي و مديريت منابع و ٩ مولفه تکرار و به يادسپاري ، يادداشت برداري ، خلاصه نويسي ، سازماندهي ، فهميدن ، برنامه ريزي ، خود ارزيابي ، تلاش و ممارست و فعاليت نظم دهي شناسايي گرديد.