چکیده:
نظریهی شهر خلّاق بر این موضوع دلالت دارد که شهرها واجد امکانات و ظرفیّت های بالقوهای هستند که اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرند، میتوانند به شکوفایی و رونق مجدّد حیات اقتصادی و اجتماعی شهرها منجر شوند. در این مقاله سعی شده است با استفاده از شاخصهای منطبق با فرهنگ و تمدّن ایرانی–اسلامی حاکم بر شهرهای کشور، به رتبهبندی مناطق ششگانه ی شهر زنجان اقدام شود. برای این منظور، ابتدا به اولویّتبندی شاخصها با استفاده از مدل تحلیل شبکه(ANP)اقدام شد که نتایج حاصل، مبیّن آن بود که شاخص انسانی و اجتماعی(315/0)، اقتصادی(133/0) و علمی و آموزشی(110/0) به ترتیب در اولویّتهای اول تا سوم قرار دارند. سپس با استفاده از مدل TOPSIS به رتبهبندی مناطق مورد مطالعه اقدام گردید که نتایج حاصل از این مرحله از مطالعه نیز نشانگر آن بود که مناطق 3 و 4 از میزان خلّاقیّت بالا، مناطق 6 و 2 از میزان خلّاقیّت متوسّط و مناطق 5 و 1 از میزان خلّاقیّت پایینی برخوردار میباشند.
The theory of Creative city is implicated that the cities have potentials and facilities, can
cause to juice up the economic and social inflorescence of cities, if it’s applied exactly.
Because this theory such as almost theories in urban design field is obtained from western
countries, then we don’t expect to achieve the best results while we use the indexes which
provided for west cities. We tried in this research to ranking the sextet district of Zanjan city
with use the creative cities that adapt with Islamic and Iranian culture and civilization. For
achieve to this goal, in primordium we done priority processing the indexes by ANP method.
The results of research in this stage show that human and social (0.315), economical (0.133)
and educational (0.110) indexes catch a highest rang. Then we ranking the sextet district of
Zanjan city with use the TOPSIS method. The results of this research show that 3 and 4
districts have highest rank and 6 and 2 districts lies in middle rank and 5 and 1 districts lies in
lowest rank. The study manner of this research is descriptive and analytical and the
methodology used in this study is librarian studies and field observations.
خلاصه ماشینی:
شاخص هاي شهر خلاق در تحقيق حاضر شاخص زيرشاخص ها ميراث تاريخي به عنوان منبع و الگويي در شهرسازي معاصر شاخص خلاقيت تاريخي مکانها و فضاهاي تاريخي تلفيق شده در فضاهاي مدرن شهري تنوع مکانها و فضاهاي تاريخي در جذب گردشگر اماکن و فضاهاي تجاري موثر در رونق اقتصاد شهري شاخص خلاقيت اقتصادي جايگاه تاريخي و اقتصادي بازار سنتي شهر صنايع خلاق و بوم محور منبعث از فرهنگ اسلامي مثل چاقوسازي و مليله کاري تاکيد بر انسانمحوري در طراحي شبکه هاي ارتباطي شهر شاخص خلاقيت ارتباطي خيابانها بستر زايش و رويش خلاقيت شهري جايگاه شبکه ي ارتباطي در ارتقاء سرعت عمل شهروندان و سير تحولات شهري تعداد و سرانه کاربريهاي بهداشتي و درماني شاخص خلاقيت بهداشتي و درماني جايگاه اماکن و فضاهاي بهداشتي و درماني در رشد تسامح شهري انجمن ها و تعاونيهاي محله اي و همسايگي حس مشارکت جويي بالا و تقويت آن بر مبناي فرهنگ مشارکت دوستي ايراني – اسلامي شاخص خلاقيت انساني و اجتماعي داشتن ايده هاي مهارتي و تحولگرا همچون صنايع بومي و محلي زنجان سطح و نرخ باسوادي ساکنين نقش مکانها و فضاهاي عمومي در تساهل و تسامح فرهنگي شهر ايراني–اسلامي دانشگاهها به عنوان کانون اصلي بارورکنندهي طبقه ي خلاق شهري تعداد و سرانه ي فضاهاي آموزشي در مقاطع مختلف تحصيلي شاخص خلاقيت علمي و آموزشي کانونهاي پرورش فکري کودکان و نوجوانان کتابخانه هاي عمومي براي پشتوانه سازي فرهنگي بر مبناي جهانبيني ديني تعداد و سرانه فضاهاي آموزشي در مقطع کودکستان ها و مهد کودک ها تعداد و سرانه سينماها، سالن هاي نمايش ، آمفيتئاترها و ...
Investigation of Creative City Development Indicators, Quarterly of New Attitudes in Human Geography, Number 1, Pages 63 – 79.