خلاصه ماشینی:
"همه سال و مه روی در گوشهای قناعت نمودم به کم توشهای به یک قرص جو تا شب از بامگاه قناعت کنم همچو خورشید و ماه شکم چون به یک نان توان کرد سیر مکش منت سفرهء اردشیر با آنکه دستش از«زر و سیم»تهی است،اشعار مفاخرهآمیزی دارد و به«زبان درفشان»و«سخنهای روان»خود میبالد و میگوید: تو در ابن حسام اکنون به چشم مفلسی منگر که گر زر نیستش باری،زبانش درفشان بینی سخنهای روان من روان افزای میآید مشو منکر حدیثی را کز و قوت روان بینی و«سر همت بر اوج چرخ برآورده»وصف الحال را چنین بیان کرده است: آفرین باد بر کف دستم که ازو میرسد مرا ادرار دست من آبله ز کد یمین گر تن آسان شوم،شود دشوار با چنین تنگدستی ابن حسام سر همت بر اوج چرخ برآر گر ز کالای خانه پرسندم «لیس فی الدار غیره دیار» ابن حسام که با روح خرسندی و استغناء طبع با تلاش معاش و خشکی و سختی و قحطی زادگاه خود،دست به گریبان بوده است،تنها به مدح حضرت رسول ص و آلش،دل خوش داشته و براستی بدین ستایشگری افتخار میکرده،چنانکه بارها گفته است: آسان بود امید بریدن ز دوستان گر با نبی و آل بود اتصال من هم قول مصطفی است که بعد از کتاب حق دست شما و دامن معصوم آل من آنکو زلال مشرب اولاد من نیافت محروم،روز حشر بود،از زلال من سپس به دعا میخواهد که: یک لحظه از محبت اولاد مصطفی خالی مباد خاطر دانش سگال من ابن حسام تا بدان جا در مدح و ستایش خاندان عصمت پیش رفته که خود را بارها«حسان»میخواند و میبالد: غبار تربت حسان اگر چه باد ببرد کنون به مدح تو ابن حسام حسان است و تهی بودن دستش را از اسباب دنیوی،مانعی از «حب آل»نمیداند،بل،«حب آل»را«کافی»میشمارد و جاه و مال را ارزشی نمینهد: گر دست من تهی است ز اسباب دنیوی کافی است حب آل تو از جاه و مال من *** از اختصاصات سبک ابن حسام-در سرودن اشعار- این است که بیش از هر شاعر پارسی زبان دیگری از آیات و اخبار اسلامی سود جسته،حتی از حافظ که حافظ قرآن بوده است و سنائی و جامی ازین جهت گوی مسابقت در ربوده است."