چکیده:
نقد پسا استعماری نقدی است که ماهیت ضد استعماری و ضد امپریالیستی دارد و در آن عوامل ناهمزمانناهمزمان و نامتجانس تربیت و جنسیت که عوامل شکلدهندهشکل دهنده هویتاندهویت اند، موردبررسیمورد بررسی قرار میگیردمی گیرد. آنچه آنچه تابهحالتا به حال «فرهنگ اقلیتهااقلیت ها» نامیده شده درواقعدر واقع فرهنگ اکثریت است که از دید گروههاگروهها یا جریانهایجریان های استعماری حاکم به حاشیه راندهشدهرانده شده و سرکوبشدهوسرکوب شده است و بهعنوانبه عنوان «فرهنگ اقلیت » در درجه چندم قرارگرفته قرار گرفته است. جنبش فمینیسم نیز درگذردر گذر زمان اشکال متفاوتی به خود گرفته است. طی دوران استعمار و پس از استقلال اقدامات وو و فعالیتهافعالیتها جنبشهایجنبش های عملی و نظری در سایر نقاط جهان صورت گرفت که اینک از آن با نام« فمینیسم پسا استعماری» یاد میشودمی شود گرچه اصطلاح فمینیسمفمنیسم برای زنان در ایران واژه نوینی است اما در جنبش درجنبش متقدم زنان ایران به آن استناد شده و در ادبیات مقاومتی فمینیسمفمنیسم به آن اشاره میگردد.
خلاصه ماشینی:
طی دوران استعمار و پس از استقلال اقدامات وو و فعالیتهافعالیتها جنبشهایجنبش های عملی و نظری در سایر نقاط جهان صورت گرفت که اینک از آن با نام« فمینیسم پسا استعماری» یاد میشودمی شود گرچه اصطلاح فمینیسمفمنیسم برای زنان در ایران واژه نوینی است اما در جنبش درجنبش متقدم زنان ایران به آن استناد شده و در ادبیات مقاومتی فمینیسمفمنیسم به آن اشاره میگرددمی گردد.
2-4-دیگری سازی و برداشتهای موجود اگرچه درست است که پیوند نظریه فمینیسم وپسا استعماری امکان شنیده شدن صدا و حضور سوژه های به حاشیه راندهشدهرانده شده را فراهم میکندمی کند اما تقابلی که گفتمان غرب در باره شرق می سازد الگویی را به ذهن متبادر می سازد که همان دو گانگی مرد و زن است که در پیوند با امپریالیسم تعریف میگرددمی گردد.
»(فانون به نقل از یانگ 1391:104) باید اذعان داشت، مبارزات آزاد اندیشانه جنبش متقدم زنان ایران سبب گشت فمینیسمفمنیسم پسا استعماری در گستره ای وسیع در کشورهای مسلمان مساله حجاب را به سرکوب زنان پیوند زده و سعی نماید کشف حجاب را در بسته مدر نیته اعمال شده از طرف استعمار گران که با عنوان متمدن سازی سعی در تزریق آن به جوامع استعمارشده را داشت جای دهند .
اگر سرمایه داری دیگر زنان فرودست جهان سوم را وارد محیط اجتماعی ولو اندک کرد، ناسیونالیسم زنان ایران را به مشارکت در زندگی سیاسی جامعه خود سوق داد(جی واردنه:414) فمینیسمفمنیسم پسا استعماری ، خود در مقام عملگرایی بیشتر در بر دارنده جنبشهای مردمی است تا سیاستی حزبی.