چکیده:
برخلاف باور عمومی، تعلیموتربیت از مدرسه آغاز نمیشود. بررسیهای علمی سالهاست که نشان میدهند، کودکان پیش از آغاز مدرسه، توانایی بالایی برای یادگیری و تربیتپذیری دارند. این تاثیرپذیری چنان است که آموختههای کودک پیش از ورود به مدرسه، شالوده شخصیت او را شکل میدهد. مقام معظم رهبری نیز بارها از ضرورت توجه به پرورش کودکان سخن گفته و این اواخر، آموزشوپرورش را بهعنوان متولی اصلی آموزش کودکان پیشدبستانی معرفی کردهاند. گروه پژوهش و برنامهریزی دوره پیش از دبستان سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزشوپرورش، به دنبال سالها کار تیمی و کارشناسی و مشورت با صاحبنظران، تدوین راهنمای برنامه تعلیموتربیت دوره پیش از دبستان را به انجام رساند. در این زمینه با مسعود تهرانی فرجاد، رئیس «گروه پژوهش و برنامهریزی دوره پیش از دبستان»، گفتوگو کردیم که حاصل آن را در ادامه میخوانید.
خلاصه ماشینی:
با توجه به قوانینی که در خصوص مهدهای کودک مطرح و به آموزشوپرورش ابلاغ شده، گروه پیش از دبستان تدوین برنامه مزبور را در برنامههای خود قرار داد.
از مهمترین آنها دیده شدن همه ارکان تعلیموتربیت در برنامه تربیت و یادگیری کودکان پیش از دبستان و همچنین نگرش تمام ساحتی و توجه به رشد همه جانبه کودک است.
در راهنمای برنامه تربیت و یادگیری دوره پیش از دبستان هم بهطور عینی و ملموس سعی کردهایم رویکرد فطرتگرایی توحیدی مورد تأکید و دستیافتنی و در عمل قابل پیادهسازی و ارزیابی باشد.
برنامه یادگیری دوره پیشدبستانی دارای چه ویژگیهای منحصر به فرد دیگری است که آن را متمایز میکند؟ این برنامه به سبب ورود آموزشوپرورش به سنین مهد کودک، برای اولین بار در نظام تعلیموتربیت رسمی کشور برای کودکان زیر چهار سال آماده شده است.