چکیده:
تربیت مربیان شایسته، یکی از دغدغههای سیاستگذاران و برنامهریزان بوده است؛ بهگونهای که محتوای تمامی اسناد و دستورالعملها نشاندهنده عمق توجه و اقدامات آنان است. توانمندکردن مربیان مهدهای کودک به دانش و مهارتهای تخصصی، نوعی سرمایهگذاری است و بهرهگیری از اندیشههای علمی و کاربردی، به کارآیی و اثربخشی تربیت کودکان میانجامد.تربیت مربیان شایسته، یکی از دغدغههای سیاستگذاران و برنامهریزان بوده است؛ بهگونهای که محتوای تمامی اسناد و دستورالعملها نشاندهنده عمق توجه و اقدامات آنان است.
توانمندکردن مربیان مهدهای کودک به دانش و مهارتهای تخصصی، نوعی سرمایهگذاری است و بهرهگیری از اندیشههای علمی و کاربردی، به کارآیی و اثربخشی تربیت کودکان میانجامد.
لیکن تربیت مربیان شایسته مسئله ای فراتر از دانش و مهارتهای صرف یا شخصیت تلقی میشود. شایستگی تلفیقی از مولفههای مورد نیاز برای عملکرد موثر است. این مولفهها مستقل از یکدیگر نیستند؛ مانند شایستگی تعهد، پشتکار و مسئولیتپذیری و همچنین، اهمیت دادن و رعایت ارزشهای اخلاقی مانند صداقت و انصاف از سوی دیگر، نیازمند نگرشی مثبت به شرایط و نتایج انجام کار گروهی هستند که البته متکیبودن به توانمندیهای شخصی نیز به شکلگیری این شایستگی کمک میکند.
خلاصه ماشینی:
شایستگیهای مربیان مهدهای کودک دکترای مدیریت آموزشی لیلا ولیزاده ۱۴۰۰/۰۳/۰۴ فایلهای مرتبط تربیت مربیان شایسته، یکی از دغدغههای سیاستگذاران و برنامهریزان بوده است؛ بهگونهای که محتوای تمامی اسناد و دستورالعملها نشاندهنده عمق توجه و اقدامات آنان است.
در پژوهشهای بینالمللی مرتبط با موضوع شایستگیهای مربیان مهدهای کودک، ویژگیهایی ارائهشدهاند که مهمترین آنها عبارتاند از: • پرورش کمیت و کیفیت شیوههای مشارکت و ارتباط مربیان با خانوادههای کودکان؛ • بهرهمندی از نظرات و تجربههای والدین در برگزاری برنامههای مهدکودک؛ • تلاش برای ارتقای دانش و مهارت شخصی در حوزه کودکان؛ • اشتراکگذاری اطلاعات جدید در حوزه کودکان بهمنظور توسعه دانش سایر مربیان و والدین؛ • هماهنگی و روابط اخلاقی با سایر کارکنان مهدکودک؛ • حمایت از بهبود عملکرد مهدکودک با ارائه بازخورد منظم به فعالیتهای کودکان و انطباق آنها با سیاستها، روشها و مقررات مهدکودک؛ • ایجاد نوآوری و تغییر در برنامهها و فعالیتهای مهدهای کودک.