چکیده:
به لحاظ ویژگی و نیاز انسانی، مقوله عدالت همواره موضوع محوری تمامی ادیان الهی، مکاتب و نظریات فلسفی، علمی و اجتماعی بوده است. تعلیموتربیت باکیفیت از ابتدای دوران کودکی، بهعنوان عامل تکوین و تعالی پیوسته هویت افراد، موثرترین عامل تحقق حداکثری عدالت در جوامع بشری محسوب میشود. دستیابی به عدالت فراگیر و یکپارچه در تمامی شئون جامعه، بهعنوان شاخصه نظام معیار اسلامی، مسیری جز ارزش افزوده سرمایه انسانی ندارد. کودکان سرمایه بیبدیل کشورند و آموزشوپرورش پیشدبستانی راهکار تحقق عدالت آموزشی، گلوگاه عدالت تربیتی و مبنای عدالت اجتماعی است.
خلاصه ماشینی:
عدالت آموزشی از نظر تا عمل برنامهریز توسعه آموزش پیش دبستان صدیقه رستما روانشناس تربیتی ۱۴۰۰/۰۳/۰۴ فایلهای مرتبط به لحاظ ویژگی و نیاز انسانی، مقوله عدالت همواره موضوع محوری تمامی ادیان الهی، مکاتب و نظریات فلسفی، علمی و اجتماعی بوده است.
در «سند تحول بنیادین آموزشوپرورش» که کلمه عدالت بارها در آن آمده است، بسط و گسترش عدالت آموزشی از راهبردهای اصلی است و توسعه آموزشوپرورش باکیفیت برای تمامی گروههای هدف تبیین شده است.
بنابراین، عدالت تربیتی یعنی عدالتی که به تربیت در همه ساحتهای ششگانه زیستی ـ بدنی، علمی ـ فناوری، زیباییشناختی ـ هنری، اجتماعی ـ سیاسی، اعتقادی ـ اخلاقی و اقتصادی وجودی انسان بپردازد؛ مبتنی بر فلسفه تعلیموتربیت اسلامی و با هدف تحقق شجره طیبه.
بر این مبنا، مقام معظم رهبری طی سیاستهای ابلاغی تحولی و سیاستهای ابلاغی برنامه ششم توسعه، در ایجاد تحول بنیادین در آموزشوپرورش کشور از طریق اجرای سند مذکور توصیه مؤکد و مکرر داشتهاند.
اگر چنین شرایطی برای جامعه ایجاد شود، در واقع اصل عدالت رعایت و تعمیم یافته است، زیرا تحقق عدالت تربیتی مستلزم عدالت آموزشی و فراهمشدن دسترسی به آموزشوپرورش باکیفیت برای تمامی کودکان است.
با وجود آنکه سند تحول، عدالت تربیتی را برای تمامی گروه هدف و در دو بعد کمّی و کیفی تبیین کرده است، گاهی از عدالت به معنای توزیع مساوی امکانات و منابع یاد میشود.
با توجه به تبیین صریح قوانین، سیاستها، راهبردها، اهداف و راهکارهای عملیاتی اسناد مصوب کشور، تحول بنیادین در نظام آموزشوپرورش زمانی محقق میشود که از بنیادیترین دوره تحصیلی، یعنی دوره پیش از دبستان، آغاز شود.