چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش رهبری اخلاقی در وفاداری سازمانی با میانجیگری فضیلت سازمانی بود. روش: از روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و به طور خاص، مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. جامعۀ پژوهش، کلیۀ کارکنان دانشگاه بوعلی سینا به تعداد 735 نفر بود، که از این جامعه با روش نمونهگیری تصادفی ساده و بر مبنای جدول مورگان، نمونهای به حجم 253 نفر انتخاب شد. از پرسشنامۀ رهبری اخلاقی براون، و همکاران(2005)، فضیلت سازمانی کامرون و همکاران(2004) و پرسشنامۀ وفاداری سازمانی محققساخته استفاده شد. برای تعیین پایایی و روایی ابزار، از تکنیکهای آلفای کرانباخ و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. نتایج بیانگر پایایی و روایی مطلوب ابزار بود. برای تحلیل دادهها از تحلیل مسیر تاییدی با استفاده از نرمافزار لیزرل استفاده شد. یافتهها: متغیّر رهبری اخلاقی دارای اثر مستقیم مثبت(0/26)، اثر غیر مستقیم مثبت(0/396) و اثر کل مثبت(0/656) و معنادار بر متغیّر وفاداری سازمانی در سطح 05/0 بود. متغیّر فضیلت سازمانی دارای اثر مستقیم مثبت (0/62) و معنادار بر متغیّر وفاداری سازمانی در سطح 0/05 بود. متغیّر رهبری اخلاقی با ضریب مسیر غیر مستقیم به واسطۀ فضیلت سازمانی(0/396) و مقدار تی(3/14) دارای اثر غیر مستقیم، مثبت و معنادار بر متغیّر وفاداری سازمانی در سطح 0/05 بود. نتیجهگیری: متغیّر رهبری اخلاقی به واسطۀ متغیّر فضیلت سازمانی قادر به تببین 35 درصد واریانس متغیّر وفاداری سازمانی بود.
Objectives:The purpose of this study is to investigate the role of ethical leadership in organizational loyalty mediated by organizational virtue. Method: Descriptive and correlational studies and especially structural equation modeling. The study population was all 735 employees of Bu Ali Sina University, from which a sample of 253 people was selected by simple random sampling method based on Morgan table. The Brown's ethical leadership questionnaire, Trino and Harrison (2005), Cameron et al.'S organizational virtue (2004) and the organizational loyalty questionnaire by researcher-made 5 questions were used. . To determine the reliability and validity of the instrument, Cronbach's alpha techniques and confirmatory factor analysis were used. The results indicated the optimal reliability and validity of the instrument. Confirmation path analysis was used to analyze the data using lisrel software. Results: Showed that: ethical leadership variable has a positive direct effect (0.26), indirect positive effect (0.396) and total positive effect (0.656) and is significant on the organizational loyalty variable at the level of 0.05. The organizational virtue variable has a direct positive effect (0.62) and is significant on the organizational loyalty variable at the level of 0.05. The variable of moral leadership with indirect path coefficient due to organizational virtue (0.396) and the value of t (3.14) have an indirect, positive and significant effect on the variable of organizational loyalty at the level of 0.05. Conclusion: Ethical leadership variables can explain 35% of the variance of organizational loyalty variable due to organizational virtue variable.
خلاصه ماشینی:
بنابر اين ، بررسي نقش رهبري اخلاقي در وفاداري سازماني با ميانجي گري فضيلت سازماني در کارکنان لازم است ؛ زيرا اطلاعاتي را فراهم مي سازد که بر اساس آنها، سازمان قادر خواهد بود با اتخاذ خط مشي هاي مناسب و پرداختن به راهکارهاي مطلوب در جهت بهبود عملکرد و ارتقاي بهرهوري منابع انساني گام بردارد.
با توجه به نتايج حاصل از تحليل معادلات ساختاري مي توان گفت : متغيرهاي رهبري اخلاقي با ضريب مسير ٠/٢٦ و مقدار تي ٢/٠٥ و فضيلت سازماني با ضريب مسير ٠/٦٢ و مقدار تي ٣/٨٧ داراي اثر مستقيم ، مثبت و معنادار بر متغير وفاداري سازماني در سطح ٠/٠٥ مي باشند.
با توجه به نتايج حاصل از تحليل معادلات ساختاري مي توان گفت : متغير رهبري اخلاقي با ضريب مسير غير مستقيم به واسطۀ فضيلت سازماني (٠/٣٩٦) و مقدار تي (٣/١٤) داراي اثر غير مستقيم ، مثبت و معنادار بر متغير وفاداري سازماني در سطح ٠/٠٥ مي باشند.
Investigating the organizational relationship and leadership styles in Iranian universities, Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, Vol. 14, No. 1, pp.
“Corporate Identify of a Socially Responsible University- A case froe the Turkish Higher Education Sector”.
Iranian University and the Issue of Quality, Tehran: Agah Publications [In Persian] - Fazeli, N.
Normative and Ethical Bias in Academic Research: A Comparative Study of Graduate Students of Iranian Universities, Journal of the Faculty of Literature and Humanities, pp.
Tehran: Research Institute for Cultural and Social Studies [In Persian] - Yamcheloo Healing, Tahereh.