چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف بررسی مؤلفههای مؤثر اخلاق در آموزش الکترونیکی در راستای توسعۀ منابع انسانی انجام شده است. روش: روش تحقیق ترکیبی(کمّی و کیفی) از نوع اکتشافی بود و از طرح پژوهش تلفیقی اکتشافی و تبیینی به منظور تبیین جنبۀ اصلی موضوع مدّ نظر استفاده شد. مؤلفهها و ابعاد موضوع به صورت مطالعۀ اسناد و مصاحبه مورد بررسی و در قالب گویههای مؤثر در اخلاق آموزش الکترونیکی تدوین شده است. برای تحلیل دادههای کیفی از روش مقولهبندی و از روش تحلیل عاملی برای دادههای کمّی استفاده شد. در نهایت، مؤلفههای مؤثر اخلاق بر آموزش الکترونیکی شناسایی و اعتباریابی شدند. جامعۀ آماری پژوهش در مرحلۀ کیفی، خبرگان حوزۀ آموزش الکترونیکی به صورت نمونهگیری هدفمند به تعداد 15 نفر و در مرحلۀ کمّی شامل کارکنان دستگاههای اجرایی استان اردبیل مشتمل بر 363 نفر بود که نمونهگیری در مرحلۀ کمّی به صورت طبقهای تصادفی متناسب با ساختار سازمانی بوده است. در مرحلۀ کیفی، مؤلفههای مؤثر اخلاق بر آموزش الکترونیکی در چندین مرحله شناسایی و اصلاح شدند. هر یک از مؤلفهها نیز دارای تعدادی زیرمؤلفهاند که در اخلاق آموزش الکترونیکی برای توسعۀ منابع انسانی میتوانند مبنای عمل قرار گیرند. دادههای کیفی با استفاده از روش کدگذاری باز و دادههای کمّی از روش توصیفی- تحلیلی و روشهای MADM برای وزندهی مؤلفههای اصلی و زیرمؤلفههای آموزش الکترونیکی استفاده شده است. ابزار پژوهش پرسشنامه محققساخته بود که در چندین مرحله ویرایش و اصلاح شده است. طبق ادبیات و پیشینه پژوهش، مؤلفهها شناسایی شدند و به منظور پی بردن به متغیّرهای زیربنایی عوامل مؤثر بر اخلاق آموزش الکترونیکی از روش دلفی استفاده شده است. یافتهها: طبق نتایج دلفی، چهار عامل مشخصشده با تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی مورد آزمون قرار گرفت؛ که مؤلفۀ موضوعات قانونی با بار عاملی 0.83 در بالاترینرتبه و مؤلفۀ تأثیرات سیاسی اجتماعی با بار عاملی 0.81 در رتبۀ دوم قرار داشتند. نتیجهگیری: مطابق نتایج کسبشده، مؤلفههای شناساییشده شامل شکاف دیجیتال، آداب رفتاری، تأثیرات سیاسی و اجتماعی و موضوعات قانونی میباشد.
Objectives:The present study intends to identify the Islamic theory of education development based on anthropological foundations of Allameh Tabatabai. Method: The method of the present article is based on descriptive-analytical method and based on library data. Results : The anthropological foundations of Allameh Tabatabai (RA) by stating the theory of nature, human free will, perfectionism, happiness, dignity, Islamic rationality and the principle of human need and also his influence from society, The necessity of continuing education throughout human life and the necessity of its basis on revelation and nature, the necessity of moderation in education and the necessity of paying attention to human dignity in the strategic principles of education, the necessity of deepening rationality and strengthening reasoning in the process of education and human responsibility in this process. Conclusion: Education is one of the important dimensions of culture in the field of character and action, and any theorizing in this field is influenced by identity and rationality and the principles defined for human beings. The principles of education which are based on the anthropological foundations of Allameh, formulate a comprehensive theory of educational progress and provide the conditions for the growth and excellence of human existence and lead to true happiness. The authors of the survey conclude the Islamic theory will lead to human salvation and goodly life.
خلاصه ماشینی:
مؤلفه ها و ابعاد موضوع به صورت مطالعۀ اسناد و مصاحبه مورد بررسي و در قالب گويه هاي مؤثر در اخلاق آموزش الکترونيکي تدوين شده است .
طبق ادبيات و پيشينه پژوهش ، مؤلفه ها شناسايي شدند و به منظور پي بردن به متغيرهاي زيربنايي عوامل مؤثر بر اخلاق آموزش الکترونيکي از روش دلفي استفاده شده است .
1Toprak, Ozkanal, Aydin & Kaya1.
5 Cobanoglu, Sertel, & Sarkaya .
Flores Peña & Alonso Castillo Thalheimer .
4 Thurlow, Lengel & Tomic .
(توپراک و همکاران، ٢٠١٠) گرهارت ١ پيشنهاد مي کند که اين وضعيت از دو طريق مي تواند توسط مؤسسات مديريت شود: به عنوان بخشي از مباحث حقوقي اخلاق براي يادگيري الکترونيکي ، اخلاق پژوهشي بايد با نظارت مؤسسۀ مربوطه به عهدة کاربران باشد.
. 1 Isa, Samah & Jusoff .
جدول ٧: شاخصهاي نيکويي برازش مؤلفۀ اخلاق (به تصوير صفحه مراجعه شود)د) بحث و نتيجه گيري نتايج اين پژوهش نشان داد که به ترتيب ، مؤلفه هاي موضوعات قانوني ، تأثيرات سياسي و اجتماعي ، شکاف ديجيتال و آداب رفتاري ، در اخلاق آموزش الکترونيکي مؤثر مي باشند.
سومين مؤلفه در اخلاق آموزش الکترونيکي ، شکاف ديجيتال است ؛ در اين خصوص پيشنهاد مي شود: - مؤسسات بايد در حالت آمادهباش باشند و تعريف روشني از سرقت در يادگيري برخط منتشر کنند و کدهاي ارائه سياست براي فراگيران و اساتيد دانشگاه را دنبال کنند.
اين پژوهش براي شناسايي مؤلفه هاي مؤثر اخلاق در آموزش الکترونيکي محقق شده است .
“Ethics in distance education: Developing ethical policies”.