چکیده:
هدف: هدف این پژوهش بررسی رابطه ی بین فراشناخت با بهزیستی روانشناختی و انگیزه پیشرفت دانش آموزان دوره دوم متوسطه ناحیه ی دو شهر خرم آباد انجام شد. روش تحقیق: نمونه پژوهش شامل 1294 نفر دانش آموزان دوره دوم متوسطه ناحیه ی دو شهر خرم آباد در سال تحصیلی 1399-1398 می باشد که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های آگاهی فراشناخت، بهزیستی روانشناختی و انگیزه پیشرفت تحصیلی استفاده گردید، ضریب پایایی پرسشنامه ها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب 0/881، 0/934و0/867 محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه گام به گام استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد، بین فراشناخت، دانش شناختی و تنظیم فراشناختی با انگیزه پیشرفت، بهزیستی روانشناختی دانش آموزان دوره دوم متوسطه ناحیه ی دو شهرستان خرم آباد رابطه مثبت معنی دار وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان می دهد ابعاد دانش شناختی و تنظیم فراشناختی توانایی پیش بینی بهزیستی روانشناختی و انگیزه پیشرفت دانش آموزان دوره ی دوم متوسطه ناحیه ی دو شهرستان خرم آباد را دارند.
Objective: The aim of this study was to investigate the relationship between
metacognition and psychological well-being and achievement motivation of high school
students in the two districts of Khorramabad.
Research Method: The research sample includes 1294 high school students in the
second district of Khorramabad in the academic year 1399-1398 who were selected by
stratified random sampling method according to the sample size. For data collection,
questionnaires of metacognition awareness, psychological well-being and motivation
for academic achievement were used. The reliability coefficient of the questionnaires
was calculated by Cronbach's alpha method of 0.881, 0.934 and 0.867, respectively.
Pearson correlation coefficient and stepwise multiple regression statistical tests were
used to analyze the data.
Results: The results showed that there is a significant positive relationship between
metacognition, cognitive and metacognitive regulation with the motivation of progress,
psychological well-being of high school students in the second district of Khorramabad.
Also, the results of regression analysis show that cognitive dimensions and
metacognitive regulation have the ability to predict psychological well-being and the
motivation of secondary school students in the second district of Khorramabad.
خلاصه ماشینی:
یافته ها: نتایج نشان داد، بین فراشناخت، دانش شناختی و تنظیم فراشناختی با انگیزه پیشرفت، بهزیستی روانشناختی دانشآموزان دوره دوم متوسطه ناحیهی دو شهرستان خرم آباد رابطه مثبت معنی دار وجود دارد.
لذا محقق با توجه به این خلا تحقیق قصد دارد به بررسی ارتباط بین متغیرهای ذکر شده بپردازد و به این سوال پاسخ دهد که آیا بین فراشناخت با بهزیستی روانشناختی و انگیزه پیشرفت دانشآموزان دوره دوم متوسطه ناحیهی دو شهرستان خرم آباد رابطه معنا داری وجود دارد؟ 2-روش تحقیق طرح پژوهش حاضر از نظر ماهیت و روش جزء تحقیقات توصيفي و پيمايشي است.
5-نتیجه گیری : بین فراشناخت، بین دانش شناختی و تنظیم فراشناختی با انگیزه پیشرفت، بهزیستی روانشناختی دانشآموزان دوره دوم متوسطه ناحیهی دو شهرستان خرم آباد رابطه مثبت معنی دار وجود دارد.
Relationship between metacognition and psychological well-being and motivation of second year high school students in Khorramabad Javad Beiranvand*1, Samira Shokri 2 1-Master of Educational Management, Department of Educational Management, Faculty of Literature, Khorramabad Azad University, Lorestan, Iran.
com Abstract Objective: The aim of this study was to investigate the relationship between metacognition and psychological well-being and achievement motivation of high school students in the two districts of Khorramabad.
Also, the results of regression analysis show that cognitive dimensions and metacognitive regulation have the ability to predict psychological well-being and the motivation of secondary school students in the second district of Khorramabad.