چکیده:
روند تغییرات اجتماعی در جهان معاصر چنان عمق و سرعتی یافته که اصیلترین عرصة حیات بشری بنام "هویت" را با چالش جدّی روبهرو نموده است. بهطوریکه هویتهای متصلب پیشین که ضامن حفظ وضع موجودند، در حال تغییر میباشند.
بحران هویت بدون شکّ مهمترین آسیب اجتماعی امروز جهان است که علائم آنرا میتوان در کلیه روابط اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی در سطح بینالمللی بهوضوح مشاهده کرد. از آنجا که مجموعه تغییراتِ جهانیشدن اقصی نقاط جهان را در نوردیده لذا همه جوانب زندگی در دنیای جدید کم و بیش از فرایند جهانیشدن تأثیر میپذیرد. گرچه شدت این تغییرات در جهان کنونی یکسان نیست، اما هیچ منطقهای بهدور از تأثیرات و پیامدهای آنها نمیباشد.
جهان کنونی در چنان وضعی نیست که کشوری بتواند بدون ارتباط فعال و سنجیده با دیگران به حیات رو به رشد خود ادامه دهد. مسئله اساسی این است که در کشاکش جهانیشدن و فشارهای بینالمللی ناشی از آن، جوانان ما به سمت بحران هویت سوق پیدا نکنند.
رویکرد نظری این تحقیق با تأکید بر نظریه گیدنز، خواهد بود. همچنین روش تحقیق، پیمایشی است و ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساختهای است که از مبانی نظری تحقیق استخراج شده و پس از احراز اعتبار و روایی ابزار، جمعآوری اطلاعات و اصلاحات لازم پرسشنامه اجرا شده است. جامعه آماری، دانشجویان واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با نمونه 200 نفری میباشد که انتخاب نمونه با روش نمونهگیری تصادفی انجام گرفته است.
نتایج بهدست آمده حاکی از آن است که بین جهانیشدن و بحران هویت جوانان که فرضیه اصلی تحقیق ما در این تحقیق میباشد، رابطه مستقیم و قوی وجود دارد و کاهش اهمیت عناصر هویتبخش بهعنوان یکی از پیامدهای جهانیشدن نیز بر بحران هویت جوانان تأثیرگذار است. همچنین فرهنگ مصرفگرایی از نوع غربی و استفاده از محصولات تولیدی غرب در دوره جهانیشدن رابطه مستقیم نسبتاً ضعیفی با بحران هویت جوانان دارد و نیز بین آگاهی در باب جهانیشدن و عدم بحران هویت جوانان رابطه مستقیم و ضعیفی وجود دارد. بین جهانیشدن فرهنگ بهعنوان یکی از شاخههای جهانیشدن و بحران هویت جوانان رابطه معکوس نسبتاً ضعیفی وجود دارد. همچنین در این تحقیق عدم وجود رابطه بین رسانههای جمعی و بحران هویت جوانان نیز به اثبات رسیده است.
خلاصه ماشینی:
از اين منظر هويت يکي از مقوله هاي کلان در فرايندهاي اجتماعي و فرهنگي محسوب ميشود که در يک بازه زماني (عصر و دوره اي که در آن واقعيم ) و يک محدوده مکاني (جغرافياي محل زندگي ) شکل ميگيرد و قوام مييابد و از آنجا که مجموعه تغييرات جهاني شدن اقصي نقاط جهان را در نورديده لذا همه جوانب زندگي در دنياي امروزي کم و بيش از فرايند جهانيشدن تأثير ميپذيرد.
جدول٣ (فرضيه اصلي تحقيق ): ارتباط بين جهاني شدن و بحران هويت جوانان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همان گونه که در جدول فوق نشان داده ميشود با توجه به سطح سنجش هر دو متغير که رتبه اي ميباشند از ضريب اسپيرمن استفاده ميکنيم .
جدول ٧(فرضيه چهارم ) ارتباط بين فرهنگ مصرف غربي و محصولات توليدي غرب در دوره جهاني شدن و بحران هويت جوانان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} هر دو متغير در فرضيه فوق در سطح سنجش رتبه اي قرار دارند و براي سنجش آن از ضريب اسپيرمن استفاده ميشود و همان گونه که در جدول فوق مشاهده ميشود، با احتمال ٩٥% فرضيه مذکور معنادار است و شدت رابطه آنها ١٨% - ميباشد که رابطه معکوس و نسبتا ضعيف را نشان ميدهد در نتيجه فرضيه فوق تأييد ميگردد.
جدول ٨(فرضيه پنجم ): ارتباط بين آگاهي در باب جهاني شدن و عدم بحران هويت جوانان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} هر دو متغير در فرضيه فوق در سطح سنجش رتبه اي قرار دارند و براي سنجش آن از ضريب اسپيرمن استفاده ميشود.