چکیده:
از مهمترین مسائل محوری آموزشوپرورش در عصر جهانیشدن استفاده از فنّاوری اطلاعات است. این پژوهش با بررسی تأثیر جهانیشدن بر نظام آموزشوپرورش به دو سؤال محوری «جهانیشدن چه تأثیری بر نظام آموزشوپرورش کشورهای انگلستان، ژاپن و امریکا داشته است؟» و «اصلاحات آموزشی و بهکارگیری فنّاوری اطلاعات در نظام آموزشوپرورش این کشورها به چه صورت بوده است؟» پاسخ میدهد.
با توجه به یافتههای تحقیق اغلب کشورهای پیشرفته خصوصاً انگلستان، ژاپن و امریکا جهانیشدن را نه تهدید بلکه فرصت میدانند؛ زیرا همانطورکه تاریخ نشان میدهد آنها خود در فرایند تاریخی سرامد و پیشرو تغییرات جهانی بوده و هستند. تغییراتی که از لحاظ فکری در دورهی رنسانس آغاز و پس از انقلاب صنعتی تشدید و در دوران اخیر به اوج خود رسیده است. این تغییرات منجر به اصلاح و نوآوری و پیشرفت این کشورها در زمینههای اقتصادی، فنی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و بهخصوص آموزشی شده است. آنها همواره سعی کردهاند در نشستهای بینالمللی با اتخاذ سیاستهای جهانی به همگراییای واحد در زمینههای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نائل شوند و برحسب آن سایر کشورها را نیز با خود همراه سازند.
One of the central issues of educational systems at the global era is the use of information technologies. This research surveys the effect of globalization of educational systems and seeks to answer two questions: what are the effects of globalization on the educational system of UK, Japan and the US? and what forms of educational reforms and information technology implementations are used in these countries to deal with the problem? The research is conducted through a literature review. The research findings indicate that these developed countries treat globalization not as threat but as an opportunity. Historical records reveal that they have always been forerunners of global changes. These changes have their root in renaissance and industrial revolution and are achieving their maturity in contemporary era. The changes have caused a reform and innovation in many different spheres including economy, industry, politics, society, culture, as well as education. Through constant talks and negotiations, these countries always endeavor to achieve a homogenous and united global policy and make the other counties follow them.
خلاصه ماشینی:
اين اعلاميه با اهداف تأمين نيازهاي يادگيري پايه ، شکل دادن به ديدگاه جديد، همگاني ساختن دست رسي به آموزش وپرورش و افزايش برابري ها، تمرکز بر يادگيري ، گسترش مفهوم و دامنه ي آموزش پايه ، پربارکردن محيط براي يادگيري ، تقويت مشارکت ها، گسترش تدابير و پشتيباني و تجهيز منابع ، تحکيم همبستگي هاي بين المللي سه نوع اقدام را در سطحي گسترده توصيه و براي هريک توضيحات لازم را ارائه داد: اقدام مستقيم در داخل هر کشور هم کاري ميان کشورهايي که ويژگي ها و علائق مشترک دارند همکاري دو يا چندجانبه در جامعه ي جهاني علاوه بر اين ها نقش معلمان را در يادگيري کودکان و نوجوانان اصلي ترين عامل توسعه و پيش رفت دانسـته و بر اساس همين باور تجديدنظر و احياي منابع انساني را براي تأمين نيازهاي يادگيري از ضروريات ميخوانـد و آن را سودآورترين سرمايه گذاري در تعميم آموزش وپرورش پايه قلمداد ميکند (يونسکو ١٣٧٧).
با حمايت فرمان داران ايالت ها و قانون گذاران ، دفاتر و ادارات آموزش وپرورش استانداردهاي جديد تحصيلي را تعيين ، برنامه هاي درسي را اصلاح و نظام آموزشي «از مدرسه به محل کار» را توسعه ميدهند و سنجش عمل کرد دانش آموزان با تکيه بر قدرت تفکر و استدلال ، فرايندهاي تحليل مسائل و مهارت هاي حل مسئله انجام ميشود تا ازبرکردن دروس .