چکیده:
محقق در این تحقیق در پی پاسخگویی به این سؤال اساسی است که چالشهای فراروی مدیریت فناوریهای نوین اطلاعاتی در جهان کدامند؟ و با توجه به عصر جهانیشدن چه راهبردهایی را میتوان جهت مدیریت بهینهی فناوریهای نوین اطلاعاتی در جهان تدوین و ارائه نمود؟ هدف اصلی در تحقیق شناسایی و دستیابی به الگوی مدیریت فناوریهای نوین اطلاعاتی در کشور جهت حضور در عرصهی جهانی میباشد. روش تحقیق مورد استفاده در این مطالعه، توصیفی - پیمایشی از شاخهی تحقیقات میدانی است. جامعهی آماری مورد مطالعه در این پژوهش را 44 نفر از کارشناسان (اساتید دانشگاه - شرکت مبین نت - مرکز ملّی جهانیشدن وکاربران اینترنت (کافینتها)) در شهرستان تهران تشکیل میدهند . در این پژوهش برای جمعآوری اطلاعات و دادههای مورد نیاز از روش میدانی و کتابخانهای بهره گرفته شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از یک سلسله فنون آماری استفاده شده است. ازنرمافزارهای آماری برای محاسبهی میانگین و ضرایب فنی مدل و از نرمافزار آماری MATLab برای مقایسهی زوجی استفاده شده است و نهایتاً مدل کمّی مدیریت فناوریهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی در کشور جهت حضور در عرصهی جهانی طراحی و ارائه شده است.
In this research we try to answer the basic question on what challenges the world information technology management should face; and for an optimized IT management what solutions can be offered to face those challenges based on the world globalization. The goal of this research is to develop a model for the information technology management in the country, in order to have a better presence and influence in a unified world. Our research method is mainly descriptive and base on some limited field surveys. Our statistical samples include 44 subject matter experts including university professors, Mobin Net Inc, the national center for globalization, and the Tehran internet users. In this method we use field survey data and also some library resources as well as statistical software tools such as Mat Lab for the calculation of different metrics. Finally, the quantitative model for the IT management in the country will be proposed.
خلاصه ماشینی:
کليدواژه ها: فناوري هاي نوين ارتباطي و اطلاعاتي ، عرصه ي جهاني ، عوامل اجتماعي ، فرهنگي ، مديريتي ، اقتصادي و سياسي اين مقاله برگرفته از طرح پژوهشي با همين عنوان است که در مرکز ملي مطالعات جهاني شدن اجرا شده است .
مهم ترين چالش ناشي از پديده ي جهاني شدن ، شکسته شدن قالب هاي موجود، گسسته شدن انحصارها و پيدايش فضاي رقابتي شديد در سطح جهاني است و همه نظامهاي اجتماعي براي تداوم حضور خود در عرصه ي جهاني ناگزير خواهند بود در جهت تأمين الزامات رقابتي شدن و کسب مزيت رقابتي لازم تلاش کنند جهاني شدن به پذيرش اين نکته اشاره دارد که گوناگوني فرهنگي بر سبک و سياق مديريت اثر ميگذارد، به مزاياي رقابتي شرکت هاي جهاني کمک ميکند و نيز هرچند ممکن است به طورتئوريک جهاني شدن کارآمد همزمان با استفاده ازتئوري هاي مديريتي متناقض به نظر برسند، اما سبب يافتن نگرش هاي کارآمد مديريتي ميشوند.
آنهايي که جهانيشدن را به طور کلي از بعد فرهنگي ، سياسي و اقتصادي مينگرند، معتقدند که جهاني شدن ، عبارت است از برقراري روابط متنوع و متقابل بين دولت ها و جوامع که به ايجاد نظام جهاني کنوني انجاميده است و نيز فرآيندي است که از طريق آن، حوادث ، تصميمات و فعاليت ها در يک بخش از جهان ، ميتواند پيامدهاي مهمي براي ساير افراد و جوامع در بخش هاي ديگر کره زمين داشته باشد.
٦٠ درصد از دارندگان اينترنت در ايالات متحده بودند و پايگاه ١٠٠ وب سايت پرطرفدار در سال ٢٠٠٠ و بهره برداري از فناوري ارتباطات و اطلاعات در کشورهاي در حال توسعه نيز در اين کشور بود.