چکیده:
هویت اسلام و مسلمان، نسل به نسل دائما در حال بازشناسی و بازتعریف است، تا در جهانی که هر روز بر پیچیدگی آن افزوده می شود، فهم منسجمی از آن ارائه شود. این تلاشهای وسیع، نتیجة جهان بینیها یا متاثر از مفاهیم و هویتهای متعدد دیگر اعم از دینی و ایدئولوژیکی است. آنها فقط بر تحولات درونی اسلام مبتنی نیستند، بلکه ثمرة تعامل روندهای دو جانبة درونی/ برونیای هستند که به بهترین وجه در سیلان میان مقیاسهای محلّی و جهانی، گذشته و آینده قرار میگیرند. اصطلاحات مدرنیته و پست مدرنیته، این علاقة انسان به فهم منسجم معنادار را که ریشه در تاریخ و آیندة هویت جمعی مرتبط با زمان و مکان دارد، تبیین نمیکنند، و به همین دلیل، اصطلاح «جهان محلّی گرایی» را بهکار می بریم که تاحدی نشانگر پدیدارهای پیچیده با تکثّر فرهنگی و مکانی مانند جوامع مسلمان عرب در بارة دیگر ادیان است. در این مطالعه، جهان محلّیگرایی را به عنوان پروسهای تعریف کرده ایم که پیوسته بازتاب دهندة فلسفه، ایدئولوژی، عقیده، درک و فهم سنن متناظر و واقعیتهای عینی است. این بررسی تطبیقی، با روش تحلیلی- اسنادی و با هدف گذار از مفاهیم متقابل برای رسیدن به معانی جامع انجام شده است. نتیجة مهم این مطالعه، بهرهگیری از اصطلاح جهان محلیگرایی برای حل معضلاتی است که با مدرنیسم و پست مدرنیسم، قابل رفع نبودهاند.
Islam and Muslim Identities are constantly being defined and redefined, in order to provide an integrated self understanding in an increasingly complex world. These various definitions are the result of world views made up of or influenced by other concepts and identities whether religious or ideological. They are never generated on the basis of internal Islamic developments; they are rather the fruit of a binary self/other interdependent process that is best understood as existing somewhere between local and global, past and future. Neither modernity nor post modernity explain this human desire for a meaningful integrated self- understanding that is both rooted in the history and future of one’s primary community of identity and open to the integration of time and space. For this reason, glocalism is a concept that offers some utility in addressing complex, multicultural and multi-luci phenomena such as Muslim construction of religious others. Glocalism can be defined as a constant reflexive process by which a human being’s philosophy/ ideology/ belief/ perception and corresponding praxes understand and integrate reality. This comparative study is based on analytical and documental method to elevate from dichotomies like modernism and postmodernism to comprehensive concepts. As a result, this research suggests that Glocalism can solve the problems in the Muslim world which cannot be solved by modernism and postmodernism.
خلاصه ماشینی:
اصطلاحات مدرنيته و پست مدرنيته ، اين علاقۀ انسان به فهم منسجم معنادار را که ريشه در تاريخ و آيندة هويت جمعي مرتبط با زمان و مکان دارد، تبيين نمي کنند، و به همين دليل ، اصطلاح «جهان محلي گرايي » را به کار مي بريم که تاحدي نشانگر پديدارهاي پيچيده با تکثر فرهنگي و مکاني مانند جوامع مسلمان عرب در بارة ديگر اديان است .
اين بررسي تطبيقي، با روش تحليلي - اسنادي و با هدف گذار از مفاهيم متقابل براي رسيدن به معاني جامع انجام شده ، و مشتمل بر سه بخش است : نخست ، توازي ميان ديالکتيک خود/ ديگري و مدرنيته / پست مدرنيته را ترسيم مينمائيم ، آنگاه ، تعاريف متعدد از جهان محلي و گزينۀ خود را بيان ميکنيم تا به تلفيق دو ديالکتيک فوق فائق آييم ، و در نهايت و سرانجام ، اين معنا را در ادبيات عرب قرن بيستم دربارة ديگر اديان به کار ميگيريم تا روشن شود چگونه معناي جهان محلي گرايي ، فهم ما را از مسلمانان عرب نسبت به ديگر اديان افزايش ميدهد.
Schaebler Brigit and Stenberg leif, Globalization and the Muslim World: Culture, Religion, and Modernity,Syracuse University, New York,2004.
Waardenburg, Jacques, Muslim Perceptions of Other Religions : A Historical Survey, Oxford University Press,1999.
Wasserstrom, steven M, Between Muslim and Jew: The Problem of Symbiosis Under Early Islam, Princeton University Press, 1995 منابع اينترنتي - http://tina.
com/glocal - http://www.