چکیده:
از جمله آثار خارجی آموزش، منافعی است که به صورت بهبود کیفیت محیطزیست و طبیعت یا جلوگیری از تخریب آن جلوه میکند و همۀ افراد جامعه را بهرهمند میسازد. هدف اصلی تحقیق پیشِ رو آزمون این ادعا با تمرکز خاص بر موضوع جنگلزدایی و ارائۀ شواهدی جهانی در این راستا است. روش مطالعه عبارت است از آزمون معناداری در تحلیل رگرسیونی براساس منابع دادهای استنادی به صورت برش مقطعی. بدین منظور، از یک نمونۀ کلی شامل 158 کشور جهان در قالب سه زیرنمونه به صورت کشورهای کمدرآمد، با درآمد متوسط و پردرآمد، براساس اطلاعات سال 2010 م، استفاده شد. نتایج نشان میدهد ثبتنام در مقاطع متوسطه و دانشگاه در کشورهای کمدرآمد و همچنین ثبتنام در مقطع متوسطه در کشورهای با درآمد متوسط تأثیر منفی بر میزان جنگلزدایی دارد و این تأثیر از لحاظ آماری معنادار است. بنابراین در مجموع، یکی از پیامدهای آموزش مردم یک جامعه، کاهش نابودی جنگلها خواهد بود که در سیاستگذاریهای معطوف به مقابله با جنگلزدایی قابل توجه است.
خلاصه ماشینی:
آثار خارجي آموزش رسمي بر حفظ جنگل ها١ وحيد مهرباني ،٢ فريده خدادادي ٣ چکيده از جمله آثار خارجي آموزش ، منافعي است که به صورت بهبود کيفيت محيط زيست و طبيعت يا جلوگيري از تخريب آن جلوه مي کند و همۀ افراد جامعه را بهره مند مي سازد.
به عنوان شاهدي بر اين ادعا، مي توان به مطالعۀ ميرزايي و بانوئي (١٣٩٤) اشاره کرد که دريافتند نيروي کار متخصص بيشترين اثر را در بين عوامل توليد بر رشد اقتصادي استان هاي ايران داشته است .
شواهد جهاني به خاطر اين اهميت دارند که نشان مي دهند همۀ کشورهاي جهان براي مقابله با انهدام جنگل ها سياستي جامع در پيش گرفته اند و براساس يافته هاي آن مي توان به دلالت هايي در حوزة سياست گذاري محيط زيستي و البته آموزشي دست يافت .
برآوردهاي او در مورد جنگل زدايي که براساس داده هاي ٧٦ کشور از سال ١٩٧٠ تا ١٩٩٠ م به دست آمد، بسيار متضاد بودند؛ به اين ترتيب که آموزش ابتدايي و دانشگاهي اثر مثبت اما بي معني داشت ولي آموزش متوسطه اثر منفي و بي معني را نشان داد.
ديدگاه ديگري که در حمايت از اثر مثبت آموزش بر وضعيت محيط زيستي يک جامعه اقامه مي شود اين است که آموزش مي تواند با بالا بردن سطح دانش و آگاهي افراد، ميزان توجه و حساسيت آن ها نسبت به مسائل محيط زيست را افزايش دهد (١٢٧ :٢٠٠٢ ,McMahon).
Economics of Education, Oxford: Academic Press.