چکیده:
بنزین بهعنوان حامل انرژی، یکی از اقلام پرمصرف محسوب میشود؛ بهطوریکه متوسط مصرف آن در سال 1396، هشتاد میلیون لیتر در روز بوده است و با روند فعلی، پیشبینی میشود متوسط مصرف روزانه در سال 1397 به 87 میلیون لیتر برسد. حتی افزایش مصرف آن به 122 میلیون لیتر در روز در اواخر تیرماه سال 1397، موجب شد نگرانیها در مورد شدت مصرف این حامل سوخت تشدید شود. از طرفی با توجه به تغییرات در بازار ارز، تأخیر در اصلاح قیمت بنزین باعث شده است که علاوه بر ایجاد چرخه فساد، مصرف آن نیز بهصورت روزافزون شدت یابد. همچنین فرایند اصلاح قیمت بنزین به دغدغۀ اصلی دولتها تبدیلشده است. این نوشتار طرحی ارائه میدهد که بتوان علاوه بر حل چالشهای مربوط به بازار بنزین از فرصت کنونی بهعنوان فرصتی برای حل مسئله یارانههای نقدی استفاده کرد...
خلاصه ماشینی:
هدف سهميه بندي يارانه ها، کاهش مصرف و قاچاق بنزين بيان شده بود اما اولا با افزايش تورم اقتصادي ايران و ثابت ماندن قيمت بنزين ، عملا اختلافي عمده بين قيمت واقعي و قيمت اسمي ايجاد شد که باعث افزايش مصرف بنزين شد و ثانيا در مسئلۀ قاچاق بنزين ، گرچه در کوتاه مدت مانع اين ١ فارغ التحصيل کارشناسي ارشدمهندسي سيستم هاي انرژي دانشگاه صنعتي شريف ؛رايانامه :sbagerpour@yahoo.
طرح سهميه بندي بنزين همان طور که قبلا اشاره شد اجراي عملي اين طرح ، بااينکه در کوتاه مدت باعث کاهش مصرف و قاچاق بنزين شد ولي در بلندمدت با ايجاد بازار کارت هاي سوخت ، مجددا قاچاق بنزين رونق پيدا کرد.
٤. نتيجه گرچه با سهميه بندي و افزايش قيمت بنزين در دوران اجراي هدفمندي يارانه ها مصرف آن به صورت کوتاه مدت کاهش پيدا کرد ولي با تورم ايجادشده و ثابت ماندن قيمت بنزين ، مجددا اختلاف قيمت داخلي و جهاني بنزين بيشتر شده و باعث افزايش مصرف و قاچاق بنزين شده است .