چکیده:
مقاله حاضر میکوشد تا کارایی سیاستهای مبارزه با بیخانمانی را نشان دهد و از آنجا که مراکز معدودی ذیل قانون مبارزه با بیخانمانی تشکیل شده است، روش پژوهش مطالعه موردی یکی از مراکز بیخانمانی است. مطالعه عمیق اسناد و آمارهای این مرکز در کنار متون قانونی موجود نشان میدهد که سیاستهای روشنی در زمینه مبارزه با بیخانمانی وجود ندارد و سیاستهای موجود نیز نمیتوانند به ساماندهی افراد بیخانمان بینجامند. بهعلاوه نگاه موجود به بیخانمانی نگاه ریشهای و درستی نیست، چرخه مبارزه با بیخانمانی بهدرستی ترسیم نشده است و نهادهای دخیل مشارکت خوبی ندارند؛ ازاینرو، افراد بیخانمان در یک چرخه بیثمر تکرار میشوند. با توجه به روند روبهرشد بیخانمانی در کشور برای موفقیت در مبارزه با بیخانمانی لازم است جنبههای مختلف بیخانمانی مطالعه و تجارب موفق کشورهای دیگر نیز ملاحظه شود و بر اساس نتایج مطالعات سیاستگذاری در سطح کلان صورت گیرد، بهنحویکه مراحل و حلقههای مبارزه با بیخانمانی و وظایف نهادهای مختلف و منابع لازم برای انجام وظایف و فرآیند نظارت بر آنها بهدرستی و روشنی تعریف گردد. در انتها چارچوبی برای تنظیم چرخه مبارزه با بیخانمانی معرفی شده است که در سیاستگذاری کلان میتوان از آن استفاده کرد.
This Article tries to assess the efficacy of the policies concerning homelessness in Iran. Alongwith analyzing laws, through a case study we have investigated documents and statistics of ahomeless shelter, and finally the profile of one homeless case to assess the effectiveness of thepolicies. Findings show that there are serious shortages in policies regarding homelessness.These few laws are not enacted correctly and they are not effective in reality and can’t helphomeless people to get out of homelessness circle. The laws have no principled conception ofhomelessness and have not conceptualized the steps of combating homelessness clearly. Also,the institutions and organization which must participate do not participate completely. So, theresults are poor and the homeless people remain in a vicious circle. Regarding the growingtrend of homelessness in Iran, to act effectively it is necessary to study different aspects ofhomelessness in Iran and to consider the successful experiences of other countries, and onthe bases of these considerations and investigations make comprehensive laws and policies inthe level of parliament in a way that steps and chains of action against homelessness, tasks ofdifferent institutions and sources for action clearly defined and can be monitored.
خلاصه ماشینی:
دادگستري ميتواند جهت استقرار قاضي در مرکز اقدام کند تا دادگستري استان روند امور تسريع شود تحويل گرفتن افراد بيسرپرست ، ناتوان ، معلول و سالمندان نيازمند و نگهداري از آن ها و در صورت امکان ، سازمان بهزيستي فراهم کردن زمينه بازگشت آن ها به زندگي عادي فراهم کردن پوشش حمايتي لازم براي افراد نيازمند، گمشده ، متواري و درراه مانده و ايجاد زمينه بازگشت آن ها کميته امداد به زندگي عادي با هماهنگي مسئول مجتمع اردوگاهي وزارت کار و امور آموزش هاي فني و حرفه اي مناسب و رايگان براي افراد مستعد و داراي توان تحت پوشش و اقدام جهت اجتماعي کاريابي براي آن ها تهيه برنامه هاي لازم به منظور آشناسازي مردم با تبعات مختلف تکدي و جلب مشارکت مردم براي مبارزه با سازمان صداوسيما اين پديده و نيز معرفي تجربه هاي موفق مردمي سازمان برنامه وبودجه تأمين اعتبارت موردنياز اجراي طرح نيروي انتظامي همکاري با شهرداري در شناسايي و جمع آوري افراد موضوع مصوبه * بر اساس مصوبه افراد در يکي از اين ٥ دسته طبقه بندي ميشوند: «١) افراد متهم به ارتکاب جرم ، اعم از متکديان و ولگردان حرفه اي، ٢) افراد بيسرپرست و مجهول الهويه ، ٣) افراد گمشده ، درراه مانده و متواري، ٤) افراد معلول و ناتوان (اعم از جسمي و ذهني)، ٥) افراد نيازمند غيرحرفه اي».