چکیده:
سوال اصلی پژوهش حاضر این است که آیا ادراک کارکنان از عدالت سازمانی بر اعتماد سازمانی کارکنان اداره امور مالیاتی استان همدان تاثیر معنادار و مثبت وجود دارد. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد ادراک کارکنان از عدالت سازمانی بر اعتماد سازمانی کارکنان اداره امور مالیاتی استان همدان تاثیر معناداری و مثبت وجود دارد. با توجه به نتایج چون مقدار سطح معنی داری برابر ۳۸۳/۰ و بزرگتر از مقدار خطا ۰۵/۰ می باشد و قدر مطلق آماره "t" برابر ۷۸۴/۰ می باشد با اطمینان ۹۵ درصد فرض صفر تایید می شود. پس ادعای محقق تایید نمی شود یعنی ادراک کارکنان از عدالت سازمانی بر اعتماد سازمانی کارکنان اداره اداره امور مالیاتی استان همدان تاثیر مثبت و معنادار ندارد.
The main question of the present study is whether the employees' perception of organizational justice has a significant and positive effect on the organizational trust of the employees of the Tax Affairs Department of Hamadan Province. The results of the present study show that employees' perception of organizational justice has a significant and positive effect on organizational trust of employees of Hamadan Tax Administration. According to the results, because the value of the significant level is equal to 0.383 and greater than the value of the error is 0.05 and the absolute value of the "t" statistic is equal to 0.784, the null hypothesis is confirmed with 95% confidence. Therefore, the researcher's claim is not confirmed, i.e. employees' perception of organizational justice does not have a positive and significant effect on the organizational trust of the employees of the Tax Administration of Hamadan Province.
خلاصه ماشینی:
نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد ادراک کارکنان از عدالت سازمانی بر اعتماد سازمانی کارکنان اداره امور مالیاتی استان همدان تأثیر معناداری و مثبت وجود دارد.
سؤال اصلی پژوهش حاضر این است که آیا ادراک کارکنان از عدالت سازمانی بر اعتماد سازمانی کارکنان اداره امور مالیاتی استان همدان تأثیر معنادار و مثبت وجود دارد؟ ٢.
مبانی نظری و ادبیات پژوهش عدالت سازمانی تحقیقات نشان داده اند که فرایندهای عدالت نقش مهمی را در سازمان ایفا می کنند و چطور برخورد با افراد در سازمانها ممکن است باورها، احساسات ، نگرشها و رفتار کارکنان را تحت تاثیر قرار دهد.
از سوی دیگر افرادی که احساس بی عدالتی کنند، به احتمال بیشتری سازمان را رها می کنند یا سطوح پایینی از تعهد سازمانی را از خود نشان می دهند و حتی ممکن است شروع به رفتارهای ناهنجار مثل انتقام جویی کنند؛ بنابراین درک اینکه چگونه افراد در مورد عدالت در 125 سازمانشان قضاوت می کنند و چطور آنها به عدالت یا بی عدالتی درک شده پاسخ می دهند، از مباحث اساسی خصوصا برای درک رفتار سازمانی است (پارکر و کوهلامیر، ٢٠٠٥).
در واقع یکی از فنون برای ایجاد توانمندی این است که در میان کارکنان نوعی احساس اعتماد به شایستگی مدیر به وجود بیاوریم تا آنان به جای پاییدن و بدگمانی، اطمینان پیدا کنند که هم مدیر و هم سازمان شرافتمند هستند.
Winston, Bruce, "Acorrelation of servant leadership, leader trust, and organizational trust" Vol. 26, No. 1,PP.