چکیده:
انقلاب فناوری و دیجیتالسازی و از طرفی دیگر بیماری کوید-19، موجب شده است تا افراد، بیشتر در فضای مجازی و آنلاین کار و فعالیت نمایند. بنابراین، تاثیر این تغییرات در محیطهایی همچون آموزش، مسائل جدید و چالش برانگیزی را به همراه آورده است که درک روشنی از رهبری در یک محیط یادگیری مجازی را شامل میشود و نیازمند نوع جدیدی از رهبری است تا بتواند بر چالشهای پیشرو در این فضا غلبه نماید. بدین ترتیب تحقیقات به سمت رهبری در یک فضای مجازی پیشرفت چرا که سبکهای سنتی رهبری به اندازه کافی فرصتها و چالشهای ناشی از این تغییرات را برطرف نمیکردند. از این رو، برچسب رهبری در محیطهای مجازی، یا رهبری الکترونیکی یا رهبری دیجیتالی در آموزش عالی به موضوعی نوظهور تبدیل شد. تئوری رهبری الکترونیکی، رهبری را در محیطهای کاری که از فناوری پشتیبانی میکند، مورد بررسی قرار میدهد و در این مسیر با چالشهای متفاوتی نسبت به رهبری سنتی روبرو است. همچنین طبق تحقیقات پیشین، مفاهیم تحولگرا و معاملاتی به عنوان مناسبترین سبکهای رهبری در حوزه رهبری الکترونیکی محسوب میشوند.
خلاصه ماشینی:
بنابراین ، این تغییرات در آموزش ، مسائل جدید و چالش برانگیزی را به همراه آورده است که درک روشنی از رهبری در یک محیط یادگیری مجازی را شامل میشود (آلوتبی و همکاران ،٢٠١٨١).
این ها عوامل مهمی هستند که در این مقاله قصد بررسی آن را داریم ، البته پیامدهای 3 -Gonzalez & et al 4 -Network Society 5 -Hensellek 6 -Leschig 7 -COVID-19 8 -Wolor & et al 9 -Alotebi & et al 1 -Alward & Phelps 0 1 -Alotebi & et al 1 1 -Virtual leadership Environment2s (VLE) رهبری در یک فضای مجازی هنوز در مرحله تدوین اولیه است و رهبری مجازی یا رهبری الکترونیکی در آینده نزدیک ضروریتر خواهد شد.
و اما بحث رهبری در محیط های یادگیری مجازی به میان میآید که میتواند برای محیط های آموزشی مفید باشد زیرا یک پارامتر اساسی است و باید در بین رهبران آموزشی در آموزش عالی به ویژه در بین روسای دانشگاه ها ارتقاء یابد (آنتونو و همکاران ،٢٠٢٠٢).
درواقع ، رهبری در محیط های مجازی، یا آنچه برخی از نویسندگان ارائه میدهند، یعنی همان رهبری الکترونیکی ٢٦یا رهبری دیجیتالی ٢٧که در آموزش عالی به موضوعی نوظهور تبدیل شده 2 -Tahir & et al 0 2 -Jenkins 1 2 -Virtual learning Environments 2(VLE) 2 -Alotebi & et al 3 2 -Antono & et al 4 2 -Hendrasto & et al 5 2 -E-leadership 6 است (آنتونو و همکاران ، ٢٠٢٠؛ لسچیگ ،٢٨ ٢٠١٩؛ وارت و همکاران ،٢٩ ٢٠١٩؛ آلوتوبی و همکاران ،٣٠ ٢٠١٨).