چکیده:
اکوفمینیسم با مطالعة پیوند میان زن و طبیعت، بر این نگره تأکید دارد که در متون، زنان با طبیعت و مردان با فرهنگ همسان پنداشته شدهاند و به دوگانگی حاصل از این بینش که زنان را در ارتباط با تن و احساس و مردان را در ارتباط با عقل و منطق میدانند، اشاره دارند. در این پژوهش به روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد توصیفی و تحلیلی و از منظر اکوفمینیسم، رمان تنیده در هزار توی زمان نقد و بررسی شده است. نتیجة حاصل از این پژوهش نشان میدهد که در این رمان رابطة دوسویهای بین بهرهبرداری از طبیعت و زن وجود دارد. زن، زمین است. با آسیب یا کشتن زن، زمین خشک میشود و آبادانی از بین میرود. طبیعت زنانهوار به تصویر کشیده میشود. شخصیت خان دایی در رمان، همچون اژدهای خشکسالی در قصههای عامیانه، مسبّب مرگ و آسیب به زنان و خشکی و تباهی زمین میشود. نویسنده با نگاهی واسازانه و گذار از خوانش مردسالار، زن را ناجی نشان میدهد که بر کلیشههای رایج پیروز میشود و اژدهای خشکسالی را شکست میدهد و در شکل تمثیلی ویرانی خانة مادربزرگ، این مفهوم نشان داده میشود.
Accounting for the association between woman and nature, ecofeminism accentuates the view that in the texts, women are equated with nature and men with culture, and denotes the dichotomy derived from the view that women betoken body and emotion and that men signify reason and logic. Accordingly, this investigation endeavors to scrutinize the novel, "Intertwined with Convoluted Time," from the perspective of ecofeminism via the qualitative content analysis with a descriptive and analytical focus. The findings elucidate that there is a reciprocal relationship between the exploitation of nature and women in this novel. Woman is the earth; by devastating or murdering a woman, the land is desiccated and prosperity is wrecked. Nature is womanly portrayed. Khan Dai's character in the novel, like the drought dragon in the folk tales, prompts death and harm to women as well as drought and destruction to the earth. Through a deconstructive viewpoint and a scrutiny from a patriarchal benchmark, the author delineates a woman as an emancipator, who vanquishes prevalent stereotypes and triumphs over the drought dragon, illustrated in the allegorical destruction of her grandmother's house.