چکیده:
زمینه تحقیق و هدف
هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر کاهش آشفتگی روانی و افزایش کیفیت زندگی بیماران فشار خونی بود.
روش مطالعه
این پژوهش از لحاظ ماهیت جز تحقیقات کاربردی و از لحاط اجرا جز تحقیقات نیمه آزمایشی و از نوع طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه بیماران فشار خونی مراجع کننده به مراکز درمانی شهر هرسین در سال ۱۳۹۹ بود. از بین جامعه آماری، ۶۰ نفر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس در دو گروه آزمایشی و کنترل (در هر گروه ۳۰ نفر گروه آزمایش و ۳۰ نفر گروه کنترل) انتخاب شد. ابزار های پژوهشی مورد استفاده پرسشنامه های آشفتگی روانی کسلر (۲۰۰۳) و کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (۲۰۰۶) بود. گروه آزمایش در طول هشت جلسه، هرجلسه به مدت ۹۰ دقیقه آموزش مهارت های زندگی دریافت کردند و پس از سه ماه پیگیری به عمل آمد.
نتایج
یافتهها نشان داد آموزش مهارت های زندگی با توجه به میانگین آشفتگی روانی بیماران فشار خونی گروه آزمایش نسبت به میانگین گروه گواه، موجب کاهش آشفتگی روانی گروه آزمایش شده است. میزان تاثیر یا تفاوت برابر با ۴۱/۰ میباشد، به عبارت دیگر، ۴۱ درصد تفاوتهای فردی در نمرات پس آزمون آشفتگی روانی مربوط به تاثیر آموزش مهارت های زندگی میباشد.مهارت های زندگی با توجه به میانگین آشفتگی روانی بیماران فشار خونی گروه آزمایش نسبت به میانگین گروه گواه، موجب بهبود آشفتگی روانی گروه آزمایش شده است. میزان تاثیر یا تفاوت برابر با ۴۸/۰ میباشد، به عبارت دیگر، ۴۸ درصد تفاوتهای فردی در نمرات پیگیری آشفتگی روانی مربوط به تاثیر مهارت های زندگی میباشد. آموزش مهارت های زندگی با توجه به میانگین کیفیت زندگی بیماران فشار خونی گروه آزمایش نسبت به میانگین گروه گواه، موجب افزایش کیفیت زندگی گروه آزمایش شده است. میزان تاثیر یا تفاوت برابر با ۴۸/۰ میباشد، به عبارت دیگر، ۴۸ درصد تفاوتهای فردی در نمرات پس آزمون کیفیت زندگی مربوط به تاثیر آموزش مهارت های زندگی میباشد. آموزش مهارت های زندگی با توجه به میانگین کیفیت زندگی بیماران فشار خونی گروه آزمایش نسبت به میانگین گروه گواه، موجب افزایش کیفیت زندگی گروه آزمایش شده است. میزان تاثیر یا تفاوت برابر با ۵۲/۰ میباشد، به عبارت دیگر، ۵۲ درصد تفاوتهای فردی در نمرات پیگیری کیفیت زندگی مربوط به تاثیر مهارت های زندگی میباشد.
بحث و نتیجه گیری
آموزش مهارت های زندگی بر کاهش آشفتگی روانی و افزایش کیفیت زندگی بیماران فشار خونی که میتواند از طریق متغیرهای اضطراب و افسردگی و کیفیت زندگی ، شناخت بیماران فشار خونی را تغییر دهد و آنها را قادر سازد که عقیده مثبتتری در کنترل خودشان داشته باشند.
خلاصه ماشینی:
نتایج: یافتهها نشان داد آموزش مهارت های زندگی با توجه به میانگین آشفتگی رواني بیماران فشار خونی گروه آزمایش نسبت به میانگین گروه گواه، موجب كاهش آشفتگی رواني گروه آزمایش شده است.
سوال اول: آيا آموزش مهارت های زندگی بر کاهش آشفتگی روانی در گروه مداخله و كنترل بلافاصله بعد از آموزش تاثير دارد؟ جدول 4: نتایج تحلیل کواریانس یک راهه در متن مانکوا بر روی میانگین نمرات پس آزمون آشفتگی رواني بیماران فشار خونی گروههای آزمایش و گواه با کنترل پیش آزمون {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همان طوری که در جدول 4 نشان داده شده است با کنترل پیش آزمون بین بیماران فشار خونی گروه آزمایش و گروه گواه از لحاظ آشفتگی رواني تفاوت معنی داری وجود دارد (0001/0 p نسبت به میانگین گروه گواه، موجب كاهش آشفتگی رواني گروه آزمایش شده است.
به عبارت دیگر، آموزش مهارت های زندگی با توجه به میانگین آشفتگی رواني بیماران فشار خونی گروه آزمایش نسبت به میانگین گروه گواه، موجب كاهش آشفتگی رواني گروه آزمایش شده است.
به عبارت دیگر، آموزش مهارت های زندگی با توجه به میانگین کیفیت زندگی بیماران فشار خونی گروه آزمایش نسبت به میانگین گروه گواه، موجب افزایش کیفیت زندگی گروه آزمایش شده است.
The effectiveness of life skills training on the mental health of children of martyrs and martyrs, Kermanshah University of Research Sciences, Faculty of Psychology.
The effect of life skills training on the level of hope of women with multiple sclerosis, Quarterly Journal of Mental Health, Third Year, Second Volume.