چکیده:
ﻫﯿﭻ ﮐﺲ ﻧﻤﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ادﻋﺎ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ آﺛﺎر ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮن ﺑﺮای ﮐﻮدﮐﺎن، ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﻄﻠﻖ ﺧﻮب ﯾﺎ ﺑﺪ ا ﺳﺖ. اﻣﺎ آﻧﭽﻪ ﻣ ﺴﻠﻢ ا ﺳﺖ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﯾﻦ ﻣﻬﻢ ا ﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﺮای ﮐﻮدﮐﺎن و ﺧﺮد ﺳﺎﻻن ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ ﺑﺎﯾ ﺴﺘﯽ دارای اﻟﺰاﻣﺎت وﯾﮋه ای ﺑﺎﺷـــﻨﺪ ﺗﺎ ﻋﻼوه ﺑﺮ اﺛﺮﮔﺬاری ﻣﺜﺒﺖ ﺑﺮ آﻧﺎن از آﺳـــﯿﺐ ﻫﺎی اﺣﺘﻤﺎﻟﯽ ﻧﯿﺰ ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ. در ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿـــﺮ ﺑﺎ ا ﺳﺘﻔﺎده از روش ا ﺳﻨﺎدی ﺗﻼش ﺷﺪه ا ﺳﺖ ﺑﺎ ﺗﻠﻔﯿﻖ ﻫﻨﺠﺎرﻫﺎی ر ﺳﺎﻧﻪ و ﻧﻈﺮﯾﻪ ر ﺷﺪ ﭘﯿﺎژه، و ﺑﺎ ﺗﮑﯿﻪ ﺑﺮ ﺑﯿﺎﻧﺎت اﻣﺎم ﺧﻤﯿﻨﯽ)ره( و آﯾﺖ اﷲ ﺧﺎﻣﻨﻪای، ﻧﮑﺎﺗﯽ را ﮐﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﺳــﺎزان ﺣﻮزهی ﺧﺮدﺳــﺎل ﺑﺎﯾﺪ ﻣﺪ ﻧﻈﺮ ﻗﺮار دﻫﻨﺪ، ﻣﻄﺮح ﮐﻨﯿﻢ. در ﭘﺎﯾﺎن ﻧﯿﺰ ﯾﮏ ﺷﻤﺎی ﮐﻠﯽ از اﯾﻦ ﻫﻨﺠﺎرﻫﺎ، و وﻇﺎﯾﻒ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺳﺎزان ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮﻧﯽ در ﻗﺒﺎل اﯾﻦ ﻫﻨﺠﺎرﻫﺎ اراﺋﻪ ﺷﺪه ا ﺳﺖ. ﻣﺎﻧﻨﺪ وﻇﯿﻔﮥ رﺷــﺪ اﺧﻼﻗﯽ رﺳــﺎﻧﻪ ﺑﺮای ﺧﺮدﺳــﺎل در ﻗﺒﺎل ﻫﻨﺠﺎرﻫﺎی ﺗﺒﻠﯿﻎ دﯾﻨﯽ، ﭘﺮورش ﺗﺨﯿﻞ و ﺧﻼﻗﯿﺖ در ﻗﺒﺎل ﻫﻨﺠﺎرﻫﺎی آﻣﻮزﺷــﯽ، ﻫﻮﯾﺖ ﺑﺨﺸــﯽ ﺑﻪ ﺧﺮدﺳــﺎﻻن در ﻗﺒﺎل ﻫﻨﺠﺎرﻫﺎی ﻫﺪاﯾﺘﯽ، ﺿــﺮورت ﻃﺮاﺣﯽ و ﺑﺴــﺘﺮﺳــﺎزی ﺑﺎزیﻫﺎی ﻣﻨﺎﺳﺒﺘﯽ ﺷﺎد ﺑﺮای ﮐﻮدﮐﺎن در ﻗﺒﺎل ﻫﻨﺠﺎرﻫﺎی ﺗﻔﺮﯾﺢ و ﺳﺮﮔﺮﻣﯽ و ﺿﺮورت آﮔﺎهﺳﺎزی ﮐﻮدﮐﺎن از ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺳﯿﺎ ﺳﯽ در ﺣﺪ ﺗﻮان ﻓﻬﻢ ﺧﺮد ﺳﺎل در ﺣﯿﻄﮥ وﻇﺎﯾﻒ ﻫﻨﺠﺎرﻫﺎی اﻃﻼع ر ﺳﺎﻧﯽ. ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺳﺎزان ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺑﺎ ﻣﻌﯿﺎر ﻗﺮار دادن ﻣﻮارد ﻣﻮﺟﻮد در اﯾﻦ ﺷﻤﺎی ﮐﻠﯽ ﺑﻪ آﺳﯿﺐ ﺷﻨﺎﺳﯽ ﺗﻮﻟﯿﺪات ﺧﻮد ﺑﭙﺮدازﻧﺪ.
خلاصه ماشینی:
در پژوهش حاضر با استفاده از روش اسنادی تلاش شده است با تلفیق هنجارهای رسانه و نظریه رشد پیاژه، و با تکیه بر بیانات امام خمینی(ره) و آیت الله خامنهای، نکاتی را که برنامهسازان حوزهی خردسال باید مد نظر قرار دهند، مطرح کنیم.
بعد از آگاهی از جایگاه و اهمیت تلویزیون باید این مساله را بررسی کنیم که هنجارهای رسانهایی کودک یا به عبارتی وظایف رسانه چیست و چگونه تعریف شده اند؟ «تعريف و طبقهبندي دقيق نقشهاي اجتماعي ارتباطات براي نخستين بار از سوي هارولد لاسول 1 ، محقق معروف امريكايي در مقالهاي كه در سال 1948 در اين باره نوشت: ورت گرفت.
همچنین، آذین(1397) قایل به این است: اصولا مخاطب کودک منفعل نیست و هنگامیکه یک برنامه را مشاهده میکند براساس تفاوتهای فردی، نگرش و ویژگیهای مختلف فرهنگی- اجتماعی و سطوح شناختی- ذهنی اش اطلاعات را پالایش کرده و دریافت میکند، پس برای جذب مخاطب باید اول ویژگیهای فیزیولوژیک ذهنی او را شناخته و بدانیم در چه مقطع سنی و سطح شناختی قرار دارد و متناسب با انگیزه و نیازهایش برنامه را طراحی و تولید نماییم.
در ادامه هر یک از هنجارهای 1) تبليغ ديني، 2) آموزشي، 3) رهبري و راهنمايی، 4) تفريح و سرگرمي و 5) اطلاعرساني را با توجه به ویژگی خردسال و کلام امام خمینی (ره) و امام خامنه ایی بررسی میکنیم: 1- هنجار تبلیغ دینی الف) رشد اخلاقی اگر شما بخواهید تعلیم کنید فقط اطفال را و کاری به این نداشته باشید که در پهلوی تعلیم و تربیت انسانی تربیت اخلاقی باشد، اینها باهمان علم بدون تربیت مراحل را طی میکنند و علم بدون تربیت آنها را یا اکثر آنها را رو به فساد میکشد (امام خمینی، 1369، ج14: 28).