چکیده:
در طول سالهای گذشته تلاشهای زیادی برای ارتقای ارتباط صنعت و دانشگاه شده است بااینحال، هنوز ارتباط نظامند مناسبی بین صنعت و دانشگاه در ایران ایجاد نشده است. با توجه به اهمیت ابزارهای سیاستی به عنوان وسیلهای برای اجرای سیاستها، این مقاله بهدنبال شناسایی شناسایی وضعیت ابزارهای سیاستی موثر در ارتقای ارتباط صنعت ودانشگاه در ایران است. در این پژوهش مفاد پنج فقره آییننامه و قانون بررسی شد. در نهایت در این مقاله 41 ماده قانونی بررسی شد.نتایج تحلیلها نشان می دهدکه حدود 86 درصد از قوانین تنها به شکل غیرمستقیم وظرفیتدار به ارتقای ارتباط صنعت و دانشگاه ربط دارند.
Even though many efforts have been made to promote the relationship between industry and university in Iran, a proper systematic relationship between them has not yet been established. This paper seeks to study and examine the status of policy instruments effective in promoting the relationship between industry and university in Iran. To do so the provisions of five laws and regulations were examined and 41 legal articles were reviewed. The results of the analysis show that about 86% of the laws and regulations are only indirectly related or just have a capacity to promote the industry-university relations.
خلاصه ماشینی:
مطالعات مختلفي نشان داده اند که يکي از عوامل موثر در عدم شکل گيري و کارايي ارتباط صنعت و دانشگاه ، ضعف قوانين و سياست هاي حمايتي اين حوزه هستند (از جمله اين مطالعات کرنوکر ١٣٩٨ ؛ ثقفي، بنيهاشمي و محمدزاده ، ١٣٩٧؛ فصيحي، ١٣٩٥؛ نريماني و واعظي، ١٣٩٣؛ فائض و شهابي، ١٣٨٩).
هدف اين مقاله ، شناخت خلأها و ظرفيت هاي ابزارهاي سياستي 2 - The Triple Helix Model of Innovation کشور در زمينه ارتباط صنعت و دانشگاه است .
ir/fa/law (رجوع شود به تصویر صفحه) در اين ميان دو آئين نامه و قانون با بررسي اجمالي اوليه به دلايل زير کنار گذاشته شدند: ١- ابزارهاي نرم شامل ابزارهاي مورد استفاده براي شبکه سازي فن بازارها (ارائه شده توسط سازمان صنايع کوچک و و شهرکهاي صنعتي ايران ٩) و ابزارهاي نرم طراحي شده براي ارتباط صنعت و دانشگاه از سوي دفتر ارتباط با جامعه و صنعت معاونت پژوهشي وزارت علوم ١٠ در اين پژوهش بررسي نشده اند.
با توجه به اينکه اين قانون از ابزارهاي مالي ومالياتي براي حمايت از تحقيق و توسعه استفاده کرده است ظرفيت لازم براي ارتقا ارتباط صنعت و دانشگاه با روش هاي «پژوهش مشترک» و «راهنمايي و انجام پايان نامه هاي دانشجويي» را دارد.
شرکت هاي زايشي بر اساس ماده ٤٣ قانون رفع موانع توليد و ارتقاي نظام مالي کشور و آيين نامه مربوط به آن ابزارهاي سياستي گوناگوني، ازجمله ابزار سياستي جايزه تجاريسازي و خريد دولتي، براي حمايت از شرکت هاي دانش بنيان طراحي کرده است .