چکیده:
امروزه همه کشورها سعی دارند سالانه سهم خود را از صنعت گردشگری و جذب هرچه بیشتر گردشگران افزایش دهند. بالا بردن سهم کشور از این صنعت، نیازمند توسعه زیرساختهای مناسب و تبلیغات و بازاریابی مطلوب است. هدف پژوهش حاضر بررسی و اولویتبندی عوامل و متغیرهای تاثیرگذار بازاریابی بر جذب گردشگران روستاهای بخش مرکزی شهرستان کاشمر است و بدین منظور پنج روستایی که دارای بیشترین جاذبه هستند، انتخاب شدند. روش تحقیق توصیفی و تحلیلی و مبتنی بر مطالعات کتابخانهای و میدانی است. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزارهای spss و Expert Choice استفاده شد، و برای سنجش و اولویت بندی عوامل تاثیرگذار بازاریابی، از نظرات 16 متخصص حوزه گردشگری و کارشناسان اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان بهرهگیری شد. همچنین با 150 نفر از گردشگران در دسترس هنگام بازدید از اماکن گردشگری پنج روستای منتخب (فروتقه، زنده جان، جردوی، کسرینه و قوژد) مصاحبه و نسبت به تکمیل پرسشنامه محقق ساخته، اقدام گردید. نتایج نشان داد که بین عوامل تاثیرگذار بر جذب گردشگران روستایی، به ترتیب تبلیغات و بازاریابی با وزن 209/0 و موقعیت مکانی با وزن 074/0، بالاترین و پایینترین عوامل هستند. نتایج آزمون T تک نمونهای نشان داد، میانگین تمامی متغیرها بالاتر از حد میانه نظری3 است که نشان دهنده تاثیر بالای متغیرها در جذب گردشگران است. مهمترین پیشنهادهای توسعه گردشگری، کنترل و تثبیت نرخ کالاها، توسعه خدمات و زیرساختها و برون سپاری، بعنوان متغیرهای تاثیر گذار بازاریابی در جذب گردشگران عنوان گردید.
Nowaday, tourism in rural areas has become especially important as a means to the welfare of local communities. Although most of the rural areas of the country have a lot of tourism potentials, they require an accurate identification of the capacities and assessment of the existing situation, so that they can be used to sustainably develop and empower these areas. Today, all countries try to increase their share of this industry yearly, attract more tourists and earn more income. Increasing the country's share of this industry requires the development of appropriate infrastructure, advertising and marketing. Therefore, the purpose of this study was to investigate and prioritize the effective factors and variables of marketing in attracting tourists in the villages of central part of Kashmar, which has a high tourism capacity. The research method is analytical and descriptive and based on library studies, documentary and field studies. SPSS and Expert Choice software were used to analyze the data. The results showed that among the influencing rural tourism attraction factors,advertising and marketing respectively with the weight of 0.209 and 0.074, are the highest and lowest factors. Also, the results of single-sample t-test showed that the average of all variables was higher than the theoretical mid-point 3, which indicates the high impact of variables on attracting tourists. Meanwhile, control and stabilization of the rate of goods and services and the development of infrastructure and outsourcing in the development of tourism industry in the central part of Kashmar city was proposed.