چکیده:
عناصر متفاوتی در شکلگیری محصول معماری» در مراحل و فرایند آفرینش آن نقش دارند که ایجاد هماهنگی بین آنهاء
موضوع بسیاری از مطالعات طراحی پژوهی معاصر است. بهگونهای که تفاوت درنحوه سازماندهی این عوامل» دلیل ایجاد
سبکهای متنوع طراحی همچون تحلیل-ترکیب» مشارکتی و حدس-تحلیل گردیده است. از سویی دیگرء» سبکهای
طراحی موجودء هنوز ارتباط اندکی با مفاهیم مطرح در مبانی نظری برقرار میکنند» زیرا زبان بیانی متفاوتی دارند. پژوهش
حاضر با درک این ضرورت» با توجه به نقش ساختاری عوامل مختلف شکلدهنده به "واقعیت"ها در نظام طراحی
معماری, تلاش دارد واقعیتها را بهگونهای سازماندهی کند که علاوه بر نقش مستقل و ساختاری خود» ء در کنار یکدیگر
قابی محدود. ء معنیدار و هدفمندء برای پاسخ به نیازهای طراحی ایجاد کند. استفاده از روش فرایند نگاری در مدلسازی
این روند تحلیلی و تفسیری» روش پژوهش کیفی حاضر است. زیرا فرصتی برای ادراک بهتر جایگاه هر یک از عوامل, و
همچنین چگونگی تاثیرگذاری آنها بر یکدیگر را فراهم میکند. هدف مهم این پژوهش» استفاده عملیاتی از نمودهای
واقعیت در معماری» از طریق ارائه الگوئی است که» افزایش جامعیت در عین انعطاف و کارایی را ممکن کند. بدین منظورء
با استفاده تحلیلی از منابع کتابخانهای» استحصال پیشینه و نظریات ارائه شده نهایتا عوامل مختلف در شکلگیری
واقعیتهاء ریشهشناسی شدندء سپس انواع الگوهای همنشینی این یافتهها ایجادء و کاراترین الگوی فرایندی بر اساس
شاخص دستیابی موثرتر به اهداف پژوهش» انتخاب و در انتهای این پژوهش ارائه گردید. میتوان کاربرد نتایج چنین بستر
فرایندنگاری شدهای راء در بستر سازی ایجاد یک سبک طراحی» خصوصا برای استفاده تسهیل شده تری از فناوری های
واقعیت مدار همچون 1318 عنوان کردء به گونهای که مراحل مختلف بهرهگیری از مبانی نظری» برای دست یابی به
نمودهای واقعی» در این پژوهش پایهریزی شده است. ضرورت پژوهش حاضر در ایجاد نظریهای به عنوان پشتیبان»
توسعه دهنده و هماهنگ کننده مبانی نظری با فناوریهای واقعیت مدارء قابل بیان است.
خلاصه ماشینی:
18 جدول ٥- تفکيک جنبه هاي مختلف طراحي پژوهي از جنبه روش شناسي، در دوران معاصر (گردآوري: نگارندگان ) سبک هاي طراحي روش هاي بيان مسئله فرايندهاي طراحي حوزه شناسي عوامل ماثر بر طراحي فرايند حل مسئله عوامل تجميع فرايند طراحي دانشجويي ١و٢ زير ساخت هاي طراحي مولد پايه (خلاقانه ) شده : هاديان و پورمند،١٣٩٣، (١٩٦٣ ,Thornley) شهري / شيوه هاي p١,٢٠٠٢ ,Murphy ص ٧٨ ساخت واجراء / قوانين KDoloorrdanj,ear,n1d99t3h,per8,2 رويکرد سيستماتيک در طراحي اجرائيات حرفه و تهيه اسناد / ٢٠١٣ نگاه ماهيتي وکل نگرانه به معماري مواد و مصالح ٢٠١٠ ,Ruan مفهوم معماري : (Guenter and Corkill, Taura & Taura & Nagai, 1970) مصنوعي Nagai,2013,p13 ٢٠١٣:١٥ خلاصه فرايند طراحي منظر و عرصه شناسي DAalrekxea,n1d9e7r,9 (Rittle,1970) Snyder, 1979:223 حفاظت از منظر و Dorraj & other, 2013 1979,p538 فرايند طراحي ٨ مرحله اي عرصه (به تصویر صفحه رجوع شود) Nourozi and others, (Whitaker,1971) انسان ، محيط و 2015 روش طراحي (١٩٧٢,Jones) روابط فرهنگ نگاه چارچوب شناسي از بعد محيطي نقد و ارزيابي تاريخي الزامات و نيازها: نقدر و ارزيابي پايداري طراحي ايده گراي تحليل معماري ساختار گرايي دانشکده سلطنتي معماري بريتانيا آناليز و مهندسي سايت پايه ( علمي - هنري ) Alexander,1964 ٢٠٢٠ ,٢٠١٣ ,١٩٧٢ (RIBA) آشنايي با پوشش Steadman,2008 گياهي - ايده هاي فراکتال Kuo-Chung Wen, فرايند طراحي (١٩٧٤,Moore) تئوري و مباني نظري Yu-Neng Kao,2005 فرايند طراحي ٥ مرحله اي روش تحقيق بررسي مقايسه اي و سعي بر (١٩٧٩ ,Snyder) نظريات تخصصي شناخت روابط : ارزش ها و اخلاقيات طراحي مستقل (سنتي / رضايي،١٣٩١،ص ٧٨ طراحي پايه ( Gavin Ambrose پژوهش و تدريس کلاسيک / خطي ): مردمي و دهقاني تفتي ،١٣٩٦ (٢٠٠٩ ,Paul Harris & طراحي منظر شهري مدل فرآيند طراحي AIA لاوسون ،١٣٨٧ طراحي طراحي فضاي شهري Duerk, 1993, p 9 RoJyoalnIsn,s1it9u9t2e of طراحي بوم گرايانه British Architects,1967 برنامه ريزي بوم طراحي زمينه گرا (غير برنامه گرايانه خطي پارامتريک ) توجه به حوزه هاي کلان ريزي برنامه ريزي منظر Parsaee and مدل معماري بومي مديريت منظر Rappoport,2006 other,2015 طراحي فرايندي (غير خطي متمرکز/ سامانه بسته / فرايندي ) ارتباطات Grobman and روش هاي چارچوبي : نشر و تکنولوژي اطلاعات ٩٥ p,٢٠١٠ ,Others روش هاي تصميم در موضوع ارائه تصوير سازي مجازي طراحي فرايندي (سامانه خيابانيان ،١٣٨٨،ص ٤٣ مستند سازي اي / سيستماتيک / تعاملي ) اسلامي و درري جبروتي ،١٣٩٢ منابع قابل دسترس در : فرهنگدوست و همکاران ، ١٣٩٨، ب -ج .