چکیده:
زمینه: مسئولیت پذیری اجتماعی و اخلاق مداری متغیرهای مهمی در جهت تقویت تولید میباشند. تحقیق حاضر با هدف ارائه الگوی نقشآفرینی مسئولیتهای اجتماعی-اخلاقی در تقویت تولید پایدار صنعت تایرسازی ایران به انجام رسیده است.
روش: این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی، و از لحاظ رویکرد پیمایشی-اکتشافی و با روش داده بنیاد بود. جامعه آماری این تحقیق گروهی از خبرگان حوزه اخلاق سازمانی، مسئولیت اجتماعی سازمانی، توسعه و تولید پایدار، و صنعت تایرسازی شامل مشاورین و مدیران ارشد صنعت تایرسازی و اساتید دانشگاهی بودند نمونه تحقیق شامل 9 نفر خبره بود که با روش نمونهگیری گلوله برفی و تا فرایند رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. ابزار اصلی جمعآوری دادهها، مصاحبه عمیق و غیرساختار یافته با خبرگان بود. سرانجام دادهها با کدگذاریهای سه گانه باز، محوری و انتخابی، مورد تحلیل قرار گرفتند
یافتهها: در مجموع 123 مفهوم اولیه استخراج گردید که بعد از کنار هم قرار دادن آنها و حذف مفاهیم تکراری، 39 مفهوم، 13 مقوله اصلی، شناسایی شد.
نتیجهگیری: شرکتهای فعال در صنعت تایرسازی کشور در جهت تقویت تولید پایدار و دستیابی به پیامد رضایت ذینفعان، باید سعی کنند تعهد مدیران عالی به اصول اخلاقی و اسلامی، توان مالی شرکت، تعهد مدیران عالی به توسعه و تولید پایدار، آگاهی کارکنان نسبت به توسعه و تولید پایدار و همچنین تمایل شرکت به تقویت برند را بهبود ببخشند. در این مسیر عوامل مختلف زمینهای و میطی نیز نقش خواهند داشت.
Background: Social responsibility and ethics are important variables to strengthen production. The present study was conducted with the aim of presenting a model for creating socio-ethical responsibilities in strengthening the sustainable production of Iranchr('39')s tire industry.
Method: This research was applied in terms of purpose, and in terms of survey-exploratory approach and based on the data method. The statistical population of this study was a group of experts in the field of organizational ethics, organizational social responsibility, sustainable development and production, and the tire industry, including consultants and senior managers of the tire industry and university professors. The research sample consisted of 9 experts who used snowball sampling and process Achieving theoretical saturation continued. The main tools of data collection were in-depth and unstructured interviews with experts. Finally, the data were analyzed by open, axial and selective triple coding.
Results: A total of 123 initial concepts were extracted and after putting them together and removing duplicate concepts, 39 concepts and 13 main categories were identified.
Conclusion: Companies active in the countrychr('39')s tire industry in order to strengthen sustainable production and achieve the result of stakeholder satisfaction, should try the commitment of top managers to ethical and Islamic principles, financial strength of the company, commitment of top managers to sustainable development and production, staff awareness Improve sustainable development and production as well as the companychr('39')s desire to strengthen the brand. Various contextual factors will also play a role in this.