چکیده:
زمینه: این پژوهش با هدف طراحی و تبیین مدل فرایندی بازاریابی اخلاقی در صنعت شبکه نمایش خانگی به انجام رسید.
روش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ رویکرداکتشافی، و ازلحاظنحوه تجزیهوتحلیل دادهها، آمیخته (کیفی-کمّی) میباشد. در فازکیفی تحقیق و بهمنظور طراحی مدل براساس متدولوژی تئوری دادهبنیاد، گروهی از خبرگان حوزه بازاریابی شامل اساتیددانشگاهی، مدیرانارشدبازاریابی، و مشاورین بازاریابی صنعت فیلم و سریال انتخاب شدند از روش نمونهگیری گلوله برفی استفاده شد و این فرایند تا رسیدن به اشباع نظری محقق ادامه یافت و مجموعا 9 مصاحبه صورت گرفت. ابزار اصلی جمعآوری دادهها مصاحبههای عمیق و غیرساختار یافته با خبرگان بود. دادهها با روش کدگذاری تحلیل شدند. در فاز کمّی نیز، مشتریان صنعت شبکه نمایشخانگی در شهرشیراز به عنوان جامعه در نظر گرفته شدند. از میان آنها، 400 نفر براساس روش نمونهبرداری تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند. در فازکمّی تحقیق نیز، ابزار اصلی جمعآوریدادهها، پرسشنامهای بسته و محقق ساز بود و جهت انجام تجزیه و تحلیلهای توصیفی و استنباطی، از نرمافزارهای SPSS، LISREL و smart-PLS استفاده شد.
یافتهها: بر اساس نتایج فاز کیفی، 123 مفهوم اولیه استخراج گردید که بعد از بررسی و کنار هم قرار دادن آنها و حذف مفاهیم تکراری، 39 مفهوم نهایی و 13 مقوله شناسایی شد. بر اساس نتایج فاز کمی تمامی 20 فرض تحقیق مورد تایید قرارگرفت و مدلنهایی پژوهش ترسیم شد.
نتیجهگیری: نتایج تحقیق منجر به طراحی مدل فرایندی بازاریابی اخلاقی در صنعت شبکه نمایش خانگی (بر اساس ساختار مدل پارادایمی) شد و روابط فرضی مدل در یک جامعه وسیع مورد آزمون و تایید قرارگرفتند.
Background: This study was conducted to design and explain the ethical marketing process model in the home theater network industry.
Method: This research is mixed in terms of practical purpose, exploratory in terms of approach, and qualitative-quantitative in terms of data analysis. In the qualitative phase of the research, in order to design a model based on the data theory methodology of the foundation, a group of marketing experts including university professors, senior marketing managers, and marketing consultants in the film and serial industry were selected. The researcherchr('39')s theoretical saturation continued and a total of 9 interviews were conducted. The main tools for data collection were in-depth and unstructured interviews with experts. Data were analyzed by coding method. In the quantitative phase, customers (contacts) of the home theater network industry in Shiraz were considered as a community and among them, 400 people were selected as a statistical sample based on simple random sampling method. In the quantitative phase of the research, the main tool for data collection was a closed and researcher-made questionnaire and SPSS, LISREL and smart-PLS software were used for descriptive and inferential analysis.
Results: Based on the results of the qualitative phase, 123 initial concepts were extracted, which after reviewing and putting them together and eliminating duplicate concepts, 39 final concepts and 13 categories were identified. Based on the quantitative phase results, all 20 research hypotheses were confirmed and the final research model was drawn.
Conclusion: The results of the research led to the design of an ethical marketing process model in the home theater network industry (based on the paradigm model structure) and the hypothetical relationships of the model in a large community were tested and confirmed.