چکیده:
اﻣﺮوزه ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﺮﯾﻊ رﻗﺎﺑﺖ و ﭘﯿﭽﯿﺪﮔﯽﻫﺎی ﻋﺼﺮ اﻃﻼﻋﺎت ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ آﻣﻮزش ﻣﻬﺎرتﻫﺎﯾﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ ﺑﺎ ﻋﻠﻢ روز ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﮐﻨﻨﺪ. ﯾﮑﯽ از اﯾﻦ ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﻣﻬﻢ و ﮐﺎرا ﺧﻼﻗﯿﺖ، ﻧﻮآوری و ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از آن ﻫﻤﮕﺎن ﺳﻌﯽ در رﺷﺪ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺷﺮﮐﺖ و ﯾﺎ ﺳﺎزﻣﺎن ﺧﻮد را داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ اﮔﺮ ﻓﺮدی در ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺎﻻﺗﺮﯾﻦ ﺣﺪ ﻣﻬﺎرت ﺑﺮﺧﻮردار ﺑﺎﺷﺪ وﻟﯽ از ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﺧﻼﻗﯿﺖ و ﻧﻮآوری ﺑﯽ ﺑﻬﺮه ﺑﺎﺷﺪ ﻫﺮﮔﺰ ﻗﺎدر ﺑﻪ اﻧﺠﺎم ﮐﺎری ﺧﻼق و ﺣﺮﮐﺖ در ﻣﺴﯿﺮ رﺷﺪ ﻧﺨﻮاﻫﺪ ﺑﻮد. ﺿﺮورت ﺧﻼﻗﯿﺖ در ﻋﺼﺮ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺨﺎﻃﺮ: ﻧﯿﺎز ﺑﻪ رﺷﺪ اﻗﺘﺼﺎدی ﮐﺸﻮرﻫﺎ، ﻧﯿﺎز ﺑﻪ اﻓﺰاﯾﺶ ﺑﻬﺮه وری، اﯾﺠﺎد ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژیﻫﺎی ﺟﺪﯾﺪ، رﻗﺎﺑﺖ، ﺑﻘﺎء، اﯾﺠﺎد ﮐﺎﻻ و ﺧﺪﻣﺎت، اﻓﺰاﯾﺶ درآﻣﺪ، رﻓﺎه اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﮐﺎر آﻓﺮﯾﻨﯽ ﻓﺮاﯾﻨﺪی اﺳﺖ ﮐﻪ در آن اﯾﺪهﻫﺎی ﺑﺪﯾﻊ و ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﻬﺮه ﺑﺮداری از ﻓﺮﺻﺘﻬﺎ و ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﻮﺟﻮد ﺷﻨﺎﺳﺎﺋﯽ و ﭘﯿﺎده ﺳﺎزی ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ. ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﻋﻮاﻣﻞ ﺗﻘﻮﯾﺖ و ﮔﺴﺘﺮش ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻧﻮآوری، ﺧﻼﻗﯿﺖ و ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ وﺟﻮد ﺳﺎﺧﺘﺎر و ﺗﺸﮑﯿﻼت ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. اﺳﺘﺎرﺗﺎپﻫﺎی ورزﺷﯽ ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻦ ﺗﻼﺷﻬﺎی ﻧﻮآوراﻧﻪ را ﺟﻬﺖ اراﺋﻪ ﻣﺤﺼﻮﻻت و ﺧﺪﻣﺎت ﺟﺪﯾﺪ رﺷﺪ، ﺑﻬﺒﻮد و ﺣﻤﺎﯾﺖ ﻣﯽﮐﻨﺪ و ﺑﺴﺘﺮ اﯾﻦ ﭘﻮﯾﺎﯾﯽ را ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﯽﺳﺎزد. در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺳﻌﯽ ﮔﺮدﯾﺪ ﺗﺎ ﺿﻤﻦ ﺷﻨﺎﺳﺎﺋﯽ ﻣﺒﺎﻧﯽ ﻧﻮآوری، ﺧﻼﻗﯿﺖ و ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ، ﻋﻮاﻣﻞ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﮔﺬار ﺑﺮ آﻧﻬﺎ و ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪی ﻧﻮآوری وﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ را در اﺳﺘﺎرﺗﺎپ ﻫﺎی ورزﺷﯽ اﺳﺘﺎن ﺧﺮاﺳﺎن ﺷﻤﺎﻟﯽ ﻣﻮرد ارزﯾﺎﺑﯽ ﻗﺮار داده و ﺑﺎ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺷﮑﺎف ﺑﯿﻦ ﺳﻄﺢ ﻣﻄﻠﻮب و وﺿﻊ ﻣﻮﺟﻮد ﻓﺮﺻﺘﻬﺎﯾﯽ ﺑﺮای رﺷﺪ ﺷﺘﺎﺑﺎن و ﺳﺎزﻣﺎن دﻫﯽ ﺷﺪه ﻧﻮآوری ﺟﻬﺖ اراﺋﻪ اﯾﺪهﻫﺎ ﺑﻪ ﺑﺎزار را در ﺷﺮﮐﺖ ﻓﺮاﻫﻢ ﺳﺎزد ﺗﺎ ﺑﺘﻮان ﺑﺎ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺟﻬﺎدی در ﭘﯿﺎده ﺳﺎزی اﻗﺘﺼﺎد ﻣﻘﺎوﻣﺘﯽ ﺑﺮای ﺑﺮون رﻓﺖ از ﺑﺤﺮان ﺗﺤﺮﯾﻢ اﻗﺘﺼﺎدی و رﮐﻮد در اﺳﺘﺎرﺗﺎپﻫﺎی ورزﺷﯽ اراﺋﻪ داد. ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﺤﻘﻘﯿﻦ ﻧﻮآوری و ﺧﻼﻗﯿﺖ ﺑﺴﺘﺮ ﻻزم ﺑﺮای اﺟﺮای اﻗﺘﺼﺎد ﻣﻘﺎوﻣﺘﯽ و ﭘﻮﯾﺎﯾﯽ اﺳﺘﺎرﺗﺎپ ﻫﺎی ورزﺷﯽ ﺟﻬﺖ ﮐﺴﺐ داﻧﺶ ﻓﻨﯽ و ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژی ﺗﻮﻟﯿﺪ ﭘﺎﯾﺪار ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه از اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ ﮐﻪ در ﭼﻨﺪ ﺳﺎل اﺧﯿﺮ روﻧﺪ ﺑﻬﺒﻮد ﺗﻮان ﻧﻮآوری در اﺳﺘﺎرﺗﺎپﻫﺎی ورزﺷﯽ رو ﺑﻪ ﮐﺎﻫﺶ ﻧﻬﺎده اﺳﺖ و ﺳﻄﺢ ﻧﻮآوری ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ در ﺣﺪ ﻣﻮﺛﺮی ﻧﻤﯽﺑﺎﺷﺪ و اﯾﻦ ﻟﺰوم ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﻣﻮﺟﻮد اﺳﺘﺎرﺗﺎپﻫﺎی ورزﺷﯽ ﺑﻮﯾﮋه در ﺑﺨﺶ ﺗﺤﻘﯿﻖ و ﺗﻮﺳﻌﻪ و ﺗﻐﯿﯿﺮات در ﻓﺮﻫﻨﮓ و ﻧﮕﺮشﻫﺎی ﻣﺪﯾﺮان را ﺑﺮای ﺣﺮﮐﺖ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎی ارﮔﺎﻧﯿﮏ ﺿﺮوری ﺳﺎﺧﺘﻪ اﺳﺖ. در اﯾﻦ ﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎ ﻧﻮآوری، ﺧﻼﻗﯿﺖ و ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺳﺎزﮔﺎری ﻣﻨﺎﺳﺒﺘﺮی ﺑﺎ ﺷﺮاﯾﻂ ﻣﺘﺤﻮل ﻣﺤﯿﻄﯽ و اﻣﮑﺎن اﻧﻌﻄﺎف و آزادی ﻋﻤﻞ را ﺑﺮای ﮐﺎرﮐﻨﺎن واﺣﺪﻫﺎی اﺳﺘﺎرﺗﺎپﻫﺎی ورزﺷﯽ ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﯽآورد ﮐﻪ اﯾﻦ اﻣﺮ ﺑﺴﺘﺮ ﺑﺴﯿﺎر ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ ﺑﺮای اﯾﺠﺎد ﻧﻮآوری، ﺧﻼﻗﯿﺖ و ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ در ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ اﺳﺘﺎرﺗﺎپﻫﺎی ورزﺷﯽ ﻓﺮاﻫﻢ ﺧﻮاﻫﺪ آورد.
خلاصه ماشینی:
در این تحقیق سعی گردید تا ضمن شناسائی مبانی نوآوري، خلاقیت و کارآفرینی، عوامل تأثیر گذار بر آنها و توانمندي نوآوري وکارآفرینی را در استارتاپ های ورزشی استان خراسان شمالی مورد ارزیابی قرار داده و با تحلیل شکاف بین سطح مطلوب و وضع موجود فرصتهایی براي رشد شتابان و سازمان دهی شده نوآوري جهت ارائه ایدهها به بازار را در شرکت فراهم سازد تا بتوان با مدیریت جهادي در پیاده سازي اقتصاد مقاومتی براي برون رفت از بحران تحریم اقتصادي و رکود در استارتاپهای ورزشی ارائه داد.
پرواضح است استراتژي کسب و کار هر سازمان که جهت دهنده در این زمینه می باشد نقش مهمی در رسیدن سازمان به وضع مطلوب در بین رقبا دارد، و چنانچه بیان شد خلاقیت و نوآوري نیز نقش اثرگذاري بر بهبود وضعیت سازمان و حفظ و بقاء بلندمدت آن و ایجاد مزیت رقابتی براي سازمان دارد.
لذا در این مقاله تلاش میشود با اندازه گیري و سنجش میزان خلاقیت و نوآوري در استارتاپ های ورزشی تولید تجهیزات و خدمات استارتاپ های ورزشی راهکارهاي افزایش این شاخص که منجر به ایجاد کارآفرینی و تحول سازمانی و پویایی در محیط رقابت میگردد را ارائه دهیم با سنجش توانمندي بهره وري سازمان میتواند فرصتهاي رشد خود را شناسائی، سطح و توان نوآوري سازمان را افزایش، منابع سازمان را براي کسب تکنولوژي برتر هدایت و استراتژيهاي مناسب خود را طرح ریزي نماید.
وضعیت متغیرهای اقتصادی ایران مانند تولید ناخالص ملی، درآمد سرانه، سر Barringer Amit & Muller Amit Alsos Carlsson Aydin Pilkova, Urbano, Ratten 0.