چکیده:
آنچه در سعادت جامعه نقش اساسی دارد، شایستگی و جامع الشرایط بودن مدیران و کارگزاران آن جامعه است. در سازمان ها نیز موفقیت سازمان در رسیدن به اهداف و مأموریهای سازمان، منوط به مدیرانی کاردان، ماهر با تجربه و لایق می باشند. ازآموزه دینی نیز بدست می آید که در سپردن مسئوولیتها و کارها تنها به داشتن تخصص و مهارت، تجربه، دانش و خلاقیت نباید قناعت کرد، همان طوری که تقوا و پاکى افراد به تنهایی برای مسؤولیت کافى نیست. زیرا متخصصان خائن و فاسد، همان ضربه را مى زنند که پرهیزکاران نا آگاه و بى اطلاع خواهند زد. منطق اسلام این است که هر کاری باید به دست افرادى متخصص، ماهر و با تقوا سپرده شود، تا نظم جامعه به سامان رسد. این تحقیق از حیث روش توصیفی تحلیلی و از حیث ابزار گرد آوری اطلاعات کتابخانهای می باشد. و با هدف بررسی نقش تقوا در ارتقای سرمایه انسانی انجام شده است. و یافتههای تحقیق نشان داد که تقوا در ارتقای سرمایه انسانی که عبارت از تجربه، مهارت، آموزش، دانش و خلاقیت و نوآوری باشد نقش دارد.
خلاصه ماشینی:
و لذا توجه به مؤلفه هاي سرمايه انساني که عبارتند از: تجربه ، مهارت ، آموزش ، دانش ، و خلاقيت و نوآوري، لازم است تا سازمان ها به سازمان هايي يادگيرنده ، پويا و توانا تبديل شوند و کارکنان شان با تواناييهايي که از خود بروز مي دهند قابليت انطباق با تغييرات را در عرصه رقابت داشته باشند.
مسأله اصلي اين است که در سازمان آيا تعهد لازم است يا تخصص يا هردوي اينها؟ از منظر اسلام تنها مؤلفه هاي سرمايه انساني که توانايي صرف انجام کار از طريق تجربه ، مهارت ، آموزش ، دانش ، خلاقيت و نوآوري، باشد، در ارتقاي سرمايه انساني کافي نيست بلکه اين تواناييها در کنار تقوا يعني انجام واجبات و ترک محرمات ، موجب ارتقا و توانمندي نيروي انساني مي شود، يعني تقوا باعث مي شود که تجربه ، مهارت ، آموزش ، دانش و خلاقيت و نوآوري نيروي انساني که از آن ها به سرمايه انساني تعبير مي شود ارتقا و افزايش پيدا کنند.
(جزني، ١٣٨٠: ٦١- (69 ٣- سرمايه انساني عبارت است از علم و دانش ، مهارت و تجربه ، توان و قابليت و نهايتا انضباط و خلاقيتي که از طريق تعليم و تربيت (آموزش و پرورش ) به انحاء مختلف در نيروي کار جامعه ذخيره شده و باعث افزايش بهره وري و کار آنان در جامعه مي شود و به آنان توان برخورداري از مطلوبيت هاي بالاتر را مي دهد.