چکیده:
با تحولاتی که بهویژه در نیمه دوم قرن بیست بهوجود آمده انواع بسیاری از سبکهای زندگی سر برآورده و این مفهوم را به موضوعی مهم تبدیل نموده است. سبک زندگی قرآنی که مبتنی بر قرآن و سنت پیامبر و اهلبیت (ع) است در این بین با ویژگیهایی که دارد میتواند بهعنوان سبکی که سعادت انسان را تأمین نماید سزاوار طرح و عمل است. سبک زندگی قرآنی ازآنجاییکه سبکی آگاهانه است ریشه در معنایی دارد که انسان مؤمن از زندگی خویش و البته تأمل در قرآن و روایات بهدقت میآورد که نهایتاً به تأمل در خلقت و آفرینش خداوند میشود و این همان عنصر عبودیت است. سبک زندگی قرآنی علاوه بر مسئله عبودیت مبتنی بر شناخت وی از جهان هستی، واقعیت و تعریف انسان است. این روش زندگی مؤلفههایی دارد که متفاوت از دیگر سبکهای زندگی است و بر روی ارتباط چهارگانهی؛ انسان با خودش، انسان با انسانهای دیگر، انسان با طبیعت و انسان با خداوند چیده شده است.
خلاصه ماشینی:
سبک زندگي قرآني که مبتني بر قرآن و سنت پيـامبر و اهـل بيـت (ع ) است در اين بين با ويژگي هايي که دارد ميتواند به عنوان سبکي که سعادت انسان را تأمين نمايد سزاوار طرح و عمل است .
سبک زندگي قرآني ازآنجاييکه سبکي آگاهانه است ريشه در معنايي دارد که انسان مـؤمن از زنـدگي خويش و البته تأمل در قرآن و روايات به دقت ميآورد که نهايتا به تأمل در خلقت و آفرينش خداوند ميشود و اين همان عنصر عبوديت است .
اين روش زندگي مؤلفه هايي دارد که متفاوت از ديگر سبک هاي زنـدگي اسـت و بـر روي ارتباط چهارگانه ي ؛ انسان با خودش ، انسان با انسان هاي ديگر، انسان با طبيعت و انسان بـا خداونـد چيـده شـده است .
٥. توجه دوباره به اسلام به تنهايي منجر به شکل گيري سبک زندگي ديني نميشود؛ زيرا توده هاي مـردم شـيوه ديني زيستن شان را مستقيما از قرآن و سنت دريافت نميکنند يا حتي علماي ديني درجه يک ، تنها مرجع و منبـع شـان در اين دريافت نيست ؛ بلکه گاه بر عناصري نامعلوم و فاقد توانايي علوم اسلامي و کساني کـه مـدت کوتـاهي طلبـه مدارس ديني بوده اند اعتماد ميکنند که ميتوان ظهـور طالبـان ، القاعـده و داعـش را ناشـي از دريافـت ايـن سـبک زندگي ناهموار دانست .
فرد مؤمن چگونه بايد بـا ايـن نهادهـا ارتبـاط داشـته باشد که خود بحثي پيچيده و دشواري است ، زيرا علاوه بر آنکه قرآن و سنت گزاره هاي فرواني دارد که گوناگوني اين گزاره ها هم با توجه به نوع نظام سياسي، اقتصادي و اجتماعي متغير اسـت .