چکیده:
هدف از ارائه این مقاله، تبیین جایگاه وشیوه های اطلاع رسانی وخبر رسانی در قرآن کریم می باشد . قرآن كريم به مثابه قانون اساسي اسلام، دربردارنده كليات و راهبردهاي اساسي براي هدايت انسان و حل مشكلات جامعه اسلامي در حوزه هاي مختلف، از جمله عرصه خبر و اطلاع رساني است. از بررسی قرآن كريم، ملاکهایی براي خبر رسانی به دست مي آيد، كه مي توان آنها را معيارهاي اصولي قرآن براي انتخاب و اطلاع رسانی خبر در رسانه ناميد. قرآن در خبررساني، بر معيارها و اصولي ارزشمدارانه در جهت تأمين نياز و مصلحت مخاطب تاکید دارد . بدون تردید یکی از وجوه پر رمز و راز قرآن کریم، شیوه های اطلاع رسانی و تبلیغی این کتاب شریف و شخصیت حضرت محمد (ص) و سیره تبلیغی و اطلاع رسانی ایشان است . نقش فرهنگی و ارتباطی قرآن کریم، از وجوه مختلف ، قابل تامل و بررسی است . زیرا هم هویت بخش به جامعه اسلامی و مصدر و غایت اطلاع رسانی دینی به شمار می آید .و هم به عنوان یک ابزا ر ارتباطی مکتوب، آثار و کارکردهای متعدد و کارای یرا از خود برجای می نهد . از منظر قرآن ، خبر و خبررسانی مقوله ویا اقدامی بی هویت وخنثی نیست. مؤلفه های مورد نظر قرآن دراین کتاب نشان می دهد که قرآن بحث خبر وخبررسانی را منظومه به هم پیوسته و کاملی می داند که با دقت و وسواس به تشریح ابعاد آن پرداخته شده است. قرآن در خبر رسانی برمؤلفه هایی مانند: صداقت و واقع گویی ، حق گویی وتفسیر حق طلبانه ، شفافیت و دوری از ابهام ، رعایت حیا و عفت ، استفاده از الفاظ محترمانه و رعایت اخلاق ، حفظ حریم شخصی افراد، افشای اخبار دروغ، مستند بودن و اتقان، تصویری وبودن و ضرورت طبقه بندی خبر تأکید دارد. توجه به این خصوصیات در خبر رسانی مبنای نظری همه جانبه و محکمی را در اختیار می گذارد که می توان برآن اساس برنامه ریزی قابل اعتمادی را سامان داد و مشکلات و نارسایی های عملی این حوزه را حل کرد.