چکیده:
موضوع عرفان و معنویت موضوعی است که در رابطه با آن پژوهش های زیادی نگارش می شود. همچنین در رابطه با موضوع احساسات و عواطف دانش آموزان و بررسی روابط و تاثیرات آنها بر روی هم نیز جای بسی تامل است. پژوهش گران در رشته علوم تربیتی همواره بررسی های علمی و پژوهشی خود را در این رابطه در معرض مخاطبین این رشته قرار داده اند. در مقاله حاضر نیز تلاش شده است که این موضوع بیشتر و دقیق تر بسط داده شود. عرفان مکتب تربیتی است که بر عشق بنا نهاده شده است ، و مانند همه مکاتب تربیتی دارای هدف ، روش و محتوا می باشد. هدف از مکتب عرفان، این است که گستره نگاه انسان به هستی را از هبوط عالم خاک به اوج عرش الهی که منشاء تابش انوار لطف اوست ، رساند. بدین جهت عرفان در طول تاریخ افراد زیادی را آموزش داده است و با تاثیرگذاری بر آنها ، به هدف تربیتی خود رسیده است . طی سالهای گذشته ، تلاش شده است به شکلهای مختلفی از مفاهیم عرفانی در کتابهای درسی استفاده شود تا دانش آموزان با مضامین و مطالب عرفانی و در نهایت با جهان بینی عرفانی آشنا شوند.که البته توانسته است بر احساسات و عواطف دانش آموزان تاثیر شگرفی بگذارد.
روش پژوهش به صورت کتابخانه ای و فیش برداری و استفاده از منابع نظری و تئوری درباره عرفان و معنویت و احساسات و عواطف دانش آموزان بوده است
یافته های تحقیق نشان می دهد که فاکتور های مورد بحث ارتباط عمیق و غیر قابل اجتنابی با هم دارند و رابطه معنا داری بین داده های پژوهش وجود دارد.
با توجه به نتایج به دست آمده می توان گفت نظرات پژوهشگران رشته علوم تربیتی پیرامون مقوله های ارائه شده در این رابطه کاملا صحیح و مبتنی بر واقعیت است. از این رو پیشنهاد می شود مباحث عرفان و معنویت و احساسات و عواطف دانش آموزان در مراکز آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی مطرح گردد. و نتایج تحقیقات به صورت پروپوزال های نظری ارائه گردد.