چکیده:
این مقاله به منظور معرفی و تبیین مفهوم استراتژی اقیانوس آبی انجام شده است. در مفهوم استراتژی اقیانوس آبی، حوزه های کاری و خدماتی سازمان ها به دو اقیانوس تشبیه شده است: اقیانوسهای آبی و اقیانوسهای قرمز. اقیانوسهای قرمز در واقع حوزه های شناخته شده هستند و نماد کلیه صنایع و خدماتی اند که امروزه موجود بوده و سازمان ها در آن به رقابت میپردازند.
سیاستهای اقتصادی اغلب در تلاش برای رسیدن به این هدف، شرکتهایی با اندازهی مشخص که در صنایع خاصی کار
میکنند و بر روی فعالیتهای کسب و کار خاصی تمرکز دارند، را هدف قرار میدهند. این رویکرد به سیاستگذاری،
کاستیهای قابلتوجهی دارد و به نظر میرسد در افزایش رشد اقتصادی بهطور کامل مؤثر نیست. ما یک روش جدید برای
سیاستگذاری را نشان میدهیم که ناشی از دیدگاه کارآفرینی است. این رویکرد به بررسی چهارچوب استراتژی کسب و کار موفق ، استراتژی اقیانوس آبی برای رشد بالا میپردازد. اقیانوسهای آبی در واقع فضاهای شناخته نشده حوزه های کاری و خدماتی هستند و نماد کلیه حوزه هایی می باشند که در حال حاضر وجود ندارند. در طول تاریخ شرکتهایی که تلاش برای بدست آوردن سهم بیشتر در بازار داشتند، رقابت، راهبردی قالب، برای تجارتهای مختلف بوده است. اگرچه رقابتی حریصوار باعث به وجود آمدن عرضهی بیش از حد میشود.همچنین باید در نظر گرفته شود که برای بدست آوردن سهم بیشتر در بازار، همیشه به معنای سود بیشتر نمیباشد. یکی از مهمترین فاکتورها برای موفقیت سازمانها در عصر پر تلاطم و بر رقابت امروز اتخاذ یک استراتژی مناسب میباشد تا سازمان به کمک استراتژی اتخاذ شده بتواند نسبت به رقبا جایگاهی بالاتر داشته باشد امّا از سوی دیگر امروزه رقابت دیگر عامل اصلی موفقیت سازمانها محسوب نمیشود و سازمانها باید نوآوری داشته باشند.
رشد بالاتر، هدف اصلی شرکتها، دولتها و جوامع است. بنابراین محققان راهبرد اقیانوس ابی به این نتیجه رسیدهاند که تنها راه برنده شدن دست کشیدن از تلاش برای برنده شدن در رقابت میباشد. به جای ورود به رقابتی خونآلود از اقیانوس قرمز، باید به فضای بینهایت تجارت اقیانوس آبی وارد شد و تلاشی برای ایجاد تقاضاهای جدید داشت. خوشبختانه در سالهای اخیر و همگام با ظهور و رشد فناوریهای جدید، اقیانوسهای آبی جدید و کسب و کارهای نوپای زیادی در کشور شکل گرفته است که حفاظت از این کسب و کارها در محیط متلاطم امروز کار دشواری است.