چکیده:
فرایند جهانی شدن، یکی از مسائل عموم سیاستگذاران کشورهای در حال توسعه بویژه در حوزه ارتباطات، فرهنگ و هنر بوده و موضوعات جدی چندی در این حوزه مطرح شده که پیامدهای جهانی شدن، هویت و تهاجم فرهنگی، و توانایی تولید کالاها و خدمات اقتصادی و فرهنگی در رأس این مسائل قرار داشته است. جهانی شدن علاوه بر آزادسازی اقتصادی، التزام به آزادسازی فرهنگی را نیز به همراه دارد و در این فرایند، کشورهایی که در تولید قدرتمندترند، تولیدات و صادرات فرهنگی خود را گسترش داده و در پهنه بین المللی برتری می یابند و در مقابل، کشورهای ضعیف در رقابت ها ضعیف تر می گردند؛ که باعث می شود کشورهای در حال توسعه اگر تمهیداتی نیندیشند از نظر فرهنگی نیز به انفعال کشیده شوند. از سوی دیگر، رسانه ها از طریق تنوع ابزارهای ارتباطی و وفور شبکه های ماهوارهای و اینترنتی و تجهیزات مختلف به صورت مجاز و غیر مجاز به همه جا رسوخ کرده اند که نه از طریق دولت ها و نه حتی از طریق خانواده ها -برای فرزندان- به راحتی قابل کنترل نیستند، و مشکلات فرهنگی و به تبع آن، مشکلات اجتماعی را گسترده تر و بغرنج تر می کند. در واقع مشکلات جهانی شدن، همان مشکل مواجهه با فرهنگ غرب است که بیش از یک سده است که کشور ما با آن دست به گریبان میباشد و بالاخص پس از انقلاب الکترونیک و انفورماتیک، غرب به تکنولوژی بسیار پیشرفته اطلاعات و ارتباطات نیز مجهز شده؛ اما با شرایطی که در مقاله به آن پرداخته شده، فرصت های چندی نیز در اختیار همه کشورها از جمله کشور ما قرار گرفته که، هم با تهدیدات مقابله نماید و هم، هویت خود را بر اساس باورها و ارزش ها، حفظ و بازسازی نماید؛ که البته پیچیده و زم تعیین کنیم. بدانیم اگر هدف اصلی جنگ نرم تغییر باورها و ارزش های اسلامی است؛ بنابراین بهترین راه مبارزه با آن ترویج و تقویت فرهنگ اسلامی است ، که این امر با ا ستفاده از ظرفیت ر سانه ها بسیار قابل توجه است.انبر است و همت و صبوری می طلبد. این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی و از نظر جمع آوری اطلاعات، کتابخانه ای و اسنادی، به مطالعه چالش ها و تهدیدها و نیز فرصت ها و امکانات در این زمینه می پردازد و در پایان، نتیجه گیری و پیشنهادات ارائه خواهد شد.