چکیده:
امروزه نگرش ریسک مدار به دلیل عطف توجه به مقدمات و مراحل قبل از وقوع جرایم جایگاه قابل توجهی در میان سیاست گذاران جنایی پیدا کرده است. این مهم درباره جرایم و تخلفات حادثه ساز رانندگی، با توجه به وضعیت های پیش جنایی منتهی به وقوع آنها، در مقررات فراملی و گزارش های جدید سازمان بهداشت جهانی با موضوع ایمنی حمل ونقل، منعکس و معیاری برای تبیین و قانون گذاری جامع در این راستا است. این تحقیق درصدد پاسخ به این سوال اساسی است که عوامل موثر ریسک مدار بر تدوین سیاست جنایی درخصوص حوادث رانندگی کدام است؟ پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی، از لحاظ روش اجرا، توصیفی- اسنادی بوده و جمع آوری اطلاعات در آن از طریق بررسی اسنادی و فیش برداری از منابع کتابخانه ای و مدارک پژوهشی فارسی و انگلیسی صورت گرفته است. به نظر می رسد که عمده مصادیق عوامل ریسک مدار به رفتارهای خودخواهانه بسیاری از رانندگان مرتبط است که سیاست جنایی ایران پاسخ های قانونی موثری در جهت کاهش ریسک این رفتارها از قبیل الزام به شرکت مجدد در آزمون های رانندگی صلاحیت بخش و دوره های آموزشی حقوق و تکالیف رانندگان اتخاذ نکرده است. باوجود این که قانون رسیدگی به جرایم و تخلفات رانندگی به برخی از یافته های ریسک مدار توجه کرده ولیکن بیشتر تمرکز آن پس از وقوع حوادث رانندگی است و در واقع به جای اتخاذ رویکرد پیش جنایی و توجه به الزامات و تدابیر پیش گیرانه، دارای رویکردی پساجنایی و واکنشی بوده و عوامل ریسک مدار موثر بر حوادث رانندگی در این قانون مغفول مانده است؛ لذا پیشنهاد می شود که سیاست جنایی تقنینی در این خصوص به صورت مدون و با تاکید بر عوامل ریسک مدار اصلاح شود.
Background and Aim
Today, risk-oriented attitude has found a significant place among criminal policymakers due to the attention paid to the pre-crime stages and stages. This is important for transnational traffic offenses and offenses, given the pre-criminal situations that occur, reflected in transnational regulations and new WHO reports on the subject of transportation safety, and a criterion for comprehensive explanation and legislation in this regard. Therefore, criminal policymakers should, while recognizing and comprehensively counting the risk factors affecting the occurrence of traffic accidents, take action to draw the relevant differential regulations.
Method
In terms of applied purpose, the present study is descriptive-documentary in terms of implementation method and data collection has been done through documentary review and filing of library resources and Persian and English research documents.
Findings
It seems that most of the examples of risk factors are related to the selfish behaviors of many drivers. Iran's criminal policy has not adopted effective legal responses to reduce the risk of such behaviors, such as requiring re-participation in qualifying driving tests and driver rights and training courses.
Conclusion
Despite the fact that the law on investigating traffic crimes and violations, instead of adopting a pre-criminal approach and paying attention to the requirements and preventive measures, it has a post-criminal and reactionary approach and the risk factors affecting traffic accidents are neglected in this law. And be corrected by emphasizing risk-oriented factors
خلاصه ماشینی:
به عنوان مثال ، با مطالعه استاندارد ایزو ٣٩٠٠٠١ اجرایی از سال ٢٠١٢، مولفه های ریسک مدار سیاست جنایی در قالب این ارشادات بسیار منظم بیان شده اند: «طراحی راه ، استفاده از راه ها و جاده های مناسب ، نوع وسیله نقلیه ، سیستم حمل ونقل و تجهیزات ، استفاده از وسایل ایمنی شخصی (مثل کمربند ایمنی ، صندلی ویژه نوزاد، کلاه ایمنی دوچرخه و موتورسیکلت ) رعایت سرعت ایمن ، با مدیریت ترافیک و کاهش تأثیر وضع آب وهوا بر ایمنی رانندگی ....
این پژوهش به دنبال پاسخ به این سوال اساسی است که مقررات ناظر به جرایم و تخلفات حادثه ساز رانندگی تا چه اندازه به عوامل ریسک مدار موثر بر وقوع این جرایم و تخلفات ، توجه کرده و به سمت پیش گیری از آنها حرکت کرده است ؟ پیشینه و مبانی نظری تحقیق تحقیقات دیگری صرفا به بررسی عوامل موثر منجر به تصادفات با نگاهی غیر از سیاست جنایی ریسک مدار پرداخته اند که می توان از آنها به عنوان زمینه های پیوندی و تحقیقاتی مرتبط با موضوع استفاده کرد: مومنی (١٣٩٤) به تعیین میزان بازدارندگی قوانین نوین 1.
هم چنین در؛ وروایی (١٣٩٤) با عنوان تأثیر تدابیر پیشگیری غیرکیفری بر نرخ تخلفات رانندگی پس از اجرای قانون مصوب ١٣٨٩، برخی از مولفه های ریسک مدار وقوع حوادث رانندگی در ضمن معرفی راه کارهای پیشگیری وضعی بیان شده اند، اما بی آن که به ایمنی مبتنی بر ریسک اشاره ای صورت گرفته باشد.
Tort laws عنوان مناسبت تری برای شمول سیاست های پیش گیرانه ، واکنشی نسبت به عوامل ریسک مداری باشد که خود عامل اصلی وقوع حوادث رانندگی و تصادفات است .