چکیده:
ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﯾﻨﮑﻪ ﮔﺮدﺷﮕﺮي روز ﺑﻪ روز ﺗﺨﺼﺼﯽ ﺗﺮ و ﻣﺘﻨﻮع ﺗﺮ ﻣﯽ ﺷﻮد، ﺷﺎﻫﺪ ﻫﺴﺘﯿﻢ ﮐﻪ اﻣﺮوزه ﺳﺪﻫﺎ و ﻧﯿﺮوﮔﺎه ﻫﺎي ﺑﺮﻗﯽ ازﺟﻤﻠﻪ ﺧﻮرﺷﯿﺪي ، ﺑﺎدي، ﺣﺮارﺗﯽ و...... ﻧﯿﺰ در ﻓﻬﺮﺳﺖ ﺟﺎذﺑﻪ ﻫﺎي ﮔﺮدﺷﮕﺮي ﺟﺎي ﮔﺮﻓﺘﻪ و ﮔﺮدﺷﮕﺮان ﺑﺴﯿﺎري ﺑﺮاي دﯾﺪار از آن ﻫﺎ ﻋﻼﻗﻪ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﻨﺪ. ﺑﺪﯾﻦ ﺟﻬﺖ اﻣﺮوزه ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن ﮔﺮدﺷﮕﺮي، ﺑﺮاي ﺑﻬﺮه ﺑﺮداري از اﯾﻦ ﺟﺎذﺑﻪ ﻫﺎي اﻧﺴﺎن ﺳﺎﺧﺖ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰي ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ و ﺷﺎﯾﺪ ﺑﻪ زودي ﻫﻤﯿﻦ واژه ﮔﺮدﺷﮕﺮي ﺻﻨﻌﺘﯽ"ﯾﺎ ﭼﯿﺰي ﺷﺒﯿﻪ ﺑﻪ اﯾﻦ، ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ از ﻣﻮارد ﻣﺘﻌﺪد اﻧﻮاع ﮔﺮدﺷﮕﺮي در ﺗﻤﺎم دﻧﯿﺎ ﻣﻄﺮح ﺷﻮد. رﺷﺪ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺳﺮﯾﻊ ﻧﯿﺮوﮔﺎه ﻫﺎي ﺑﺮﻗﯽ در ﺳﺎﻟﻬﺎي اﺧﯿﺮ، اﯾﺮان را ﺑﯽ ﺑﻬﺮه از اﯾﻦ ﻣﻨﺒﻊ ﺟﺪﯾﺪ ﮔﺮدﺷﮕﺮي ﻧﮕﺬاﺷﺘﻪ و در ﭼﻨﺪ ﺳﺎل ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺳﺪﻫﺎي ﺑﺰرﮔﯽ در اﯾﺮان ﺑﻪ ﺑﻬﺮه ﺑﺮداري رﺳﯿﺪه اﻧﺪ، ﯾﮑﯽ از اﯾﻦ ﺳﺪﻫﺎ ﺳﺪ ﮔﺘﻮﻧﺪ ﻋﻠﯿﺎ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮ روي رود ﮐﺎرون در اﺳﺘﺎن ﺧﻮزﺳﺘﺎن ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪ و در ﺳﺎل 1391 اﻓﺘﺘﺎح ﮔﺮدﯾﺪ. در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ ﺗﺄﮐﯿﺪ ﺑﺮ ﻣﻮﺿﻮع ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ و اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﮑﯿﻨﮏ SWOT ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ از ﺗﮑﻨﯿﮏ ﻫﺎي ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰي اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ، اﺳﺘﺮاﺗﮋي ﻫﺎي ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺟﻬﺖ ﺗﻮﺳﻌﮥ ﮔﺮدﺷﮕﺮي اﯾﻦ ﺳﺪ اﻧﺘﺨﺎب ﮔﺮدﯾﺪ. روﯾﮑﺮد اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﻮﺳﻌﻪ اي و روش ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ- ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ وﺑﺮاي ﺗﺠﺰﯾﻪ وﺗﺤﻠﯿﻞ اﻃﻼﻋﺎت و ﺗﻌﯿﯿﻦ وزن ﻋﻮاﻣﻞ ﭼﻬﺎرﮔﺎﻧﻪ )S.W.O.T( از اﻃﻼﻋﺎت ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ اي و ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺑﺎزدﯾﺪ ﻫﺎي ﻣﯿﺪاﻧﯽ و ﺷﻨﺎﺧﺖ اﻗﻠﯿﻢ ﻣﻨﻄﻘﻪ اﻋﺪاد ﺗﺨﻤﯿﻦ زده ﺷﺪه اﻧﺪ. ﺑﺪﯾﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﮐﻪ، اﺑﺘﺪا از ﻣﺤﺪوده ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﺎزدﯾﺪ ﺑﻪ ﻋﻤﻞ آﻣﺪ و ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﺤﯿﻂ داﺧﻠﯽ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ و ﻗﻮﺗﻬﺎ و ﺿﻌﻔﻬﺎي ﻣﻮﺟﻮد ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺷﺪ. ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻓﺮﺻﺘﻬﺎ و ﺗﻬﺪﯾﺪﻫﺎي ﻣﻮﺟﻮد، ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﺤﯿﻂ ﺧﺎرﺟﯽ ﻣﻮرد ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ در ﻧﺘﯿﺠﻪ ﭘﺲ از ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت و اﻧﺠﺎم ﻣﺤﺎﺳﺒﺎت ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪ ﮐﻪ ﻣﺤﺪوده ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﺎ 29 ﻧﻘﻄﻪ ﻗﻮت و اﻣﺘﯿﺎز وزﻧﯽ 3/3837 و 20 ﻓﺮﺻﺖ و اﻣﺘﯿﺎز وزﻧﯽ 3/2011 در ﺑﺮاﺑﺮ 26 ﻧﻘﻄﻪ ﺿﻌﻒ و اﻣﺘﯿﺎز وزﻧﯽ 3/0621 و 14 ﺗﻬﺪﯾﺪ و اﻣﺘﯿﺎز وزﻧﯽ 3/1922 ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪي ﻫﺎي ﻧﺴﺒﺘﺎ ﺑﺎﻻﯾﯽ ﺑﺮاي ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮔﺮدﺷﮕﺮي ﺻﻨﻌﺘﯽ دارد وﻟﯽ ﺿﻌﻒ ﻫﺎ و ﺗﻬﺪﯾﺪﻫﺎي ﻣﻮﺟﻮد ﻣﺎﻧﻊ از ﺑﺎﻟﻔﻌﻞ ﺷﺪن اﯾﻦ ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪي ﻫﺎ ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ. درﭘﺎﯾﺎن ﺑﺮاي ﺑﻬﺒﻮد ﺑﺨﺸﯿﺪن و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮔﺮدﺷﮕﺮي در ﻣﺤﺪوده اﯾﻦ ﺳﺪ 8 راﻫﺒﺮد رﻗﺎﺑﺘﯽ ﺗﻬﺎﺟﻤﯽ، 6 راﻫﺒﺮد ﺗﻨﻮع، 7راﻫﺒﺮد ﺑﺎزﻧﮕﺮي و 6 راﻫﺒﺮد ﺗﺪاﻓﻌﯽ اراﺋﻪ ﮔﺮدﯾﺪ.