چکیده:
قوامیت به معنای سرپرستی و ولی امر بودن، حاکم و مدیر و مدبر» میباشد. و منظور از قوامیت در قرآن» اول آن که؛ به
سرپرستی مردان بر زنان در روابط خانوادگی و ارتباط بین زن و شوهر است. دوم آن که؛ این سرپرستی مطلق و عام نیست بلکه
با توجه به مسئولیتهای تعیین شده میباشد و هیچ اجحاف و ظلم و زرو گویی در حقوق زنان نمیباشد. و سوم آن که؛ اصلا
قوامیت در قرآن به معنای مردسالاری نبوده بلکه معین کردن و ظایف و مسئولیتهای هریک از زن و شوهر در محیط خانواده
است که در این محیط مرد نقش مدیر و سرپرست را بر عهده میگیرد و مدیریت اقتصادی, علمی و اخلاقی را انجام میدهد و
این مطلب با دلایل متعددی ثابت شده است.قوامیت هماهنگی با آفرینش زن بوده که همراه با لطافتها و ظرافتهای خاص
روحی و جسمی زن میباشد و نه تنها اجحافی در حق زنان نبوده بلکه دستیابی زن به حق مسلم خود و توجه به مقام زن و
ارتقاء آن به رتبة ممکن انسانیت میباشد.
خلاصه ماشینی:
و منظور از قوامیت در قرآن، اول آن که؛ به سرپرستی مردان بر زنان در روابط خانوادگی و ارتباط بین زن و شوهر است، دوم آن که؛ این سرپرستی مطلق و عام نیست بلکه با توجه به مسئولیتهای تعیین شده میباشد و هیچ اجحاف و ظلم و زرو گویی در حقوق زنان نمیباشد، و سوم آن که؛ اصلاً قوامیت در قرآن به معنای مردسالاری نبوده بلکه معین کردن و ظایف و مسئولیتهای هریک از زن و شوهر در محیط خانواده است که در این محیط مرد نقش مدیر و سرپرست را بر عهده میگیرد و مدیریت اقتصادی، علمی و اخلاقی را انجام میدهد و این مطلب با دلایل متعددی ثابت شده است.
در اين مقاله در پی پاسخ به پرسشهایی از این دست هستیم؛ مسأله تساوی زن و مرد در حقوق اجتماعی و سیاسی زن و مرد در خلقت و واگذاری مسئولیت است، یا میان دو عرصه تلازمی وجود دارد؟تلقی مفسرین از نقش زن و مرد چیست؟ اینکه قرآن فرموده است، مردان قوامیت بر زنان دارند به چه معناست و اين بیان چه تبعاتی را به دنبال خود میآورد؟آیا منظور آیه از قوامیت و سرپرستی و مدیریت در زندگی خانوادگی است يا این آیه در مقام بیان مدیریت بر جامعه و سرایت دادن آن به همۀ امور اجتماعی و سیاسی است، و این قوامیت به نحوی است که تا جایی که مرد وجود دارد نوبت به زنان نمیرسد تا مسئولیتهای حساس و حیاتی کشور به او واگذاشته شود؟نکته دیگر اینکه، آیا این آیه در مقام نفی حقوق زنان است؟ آیا به معنای دست کم گرفتن زن در جامعه است؟آیا به معنای پذیرش ستمهایی است که در گذشته بر زنان میشده و او را تا حد برده وحیوان تنزل داده و او را از علم و فرهنگ و سیاست و تعلیم و تعلّم به دور میداشتهاند؟ یا بحث قوامیت مردان به زنان ربطی به این مسائل ندارد و فقط منظور از وظایف و مسئولیتهای هر یکی از زن و شوهر در محیط خانواده و علل تقسیم آن است؟ واقعیت این است که اين آیه نه به معنای مرد سالاری درجامعه است و نه به معنای اجازه دادن به مرد برای تحکّم، زورگویی و مطلق العنان شدن.