چکیده:
هدف از این پژوهش, بیان اهداف ازدواجهای پیامبر گرامی اسلام صلیالثهعلیهوآله و اثبات این مطلب است که ازدواجهای ایشان
نعوذبالله از روی زندوستی و شهوترانی نبوده است. همچنین در این نوشتار» ء ضمن بررسی تعدد زوجات در طول تاریخ و نیز
در ادیان آسمانی گذشته. به بررسی شخصیت زن از دیدگاه اسلام پرداخته و ثابت شده که با توجه به بیان دین مبین اسلام
مبنی بر جایز بودن تعدد زوجات در شرایط فزونی نسبی عدد زنان آمادهی ازدواج» در چنین شرایطی» تعدد زوجات. خدمت
بزرگی به جنس زن میباشد. همچنین به بررسی ازدواجهای پیامبر اکرم صلیالّهعلیهوآله پرداخته شده و در پایان» نظرات
برخی از مستشرقان که از روی غرضورزی یا جهالت. شبهات و نسبتهای ناروایی در مورد ازدواجهای آن حضرت مطرح
نمودهاندء مورد ارزیابی و نقد قرار گرفته و نادرست بودن آن شبهات ثابت گردیده. میتوان در این پژوهش به این نتیجه نیز
رسید که با توجه به این که اسلامشناسی شرقشناسان در قرن بیستم با پژوهشگری بیشتری قرین شدهء لذا تعدیلهایی در
دیدگاههای آنان دربارهی ازدواجهای پیامبر گرامی اسلام صورت گرفته است
خلاصه ماشینی:
اما آیا پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله در مورد تعدد زوجات خود از حد و مرز عصمت خارج شدند و نعوذبالله تحت تأثیر هواهای نفسانی، همسران متعدد اختیار نمودند؟ از طرفی ازدواجهای متعدد پیامبر، به هردلیل و علتی که باشد (چه ازدواج دائمی آن حضرت که این حکم، استثناء برای پیامبر میباشد و چه ازدواج غیردائمی با برخی زنان)، این از قبیل گناه و معصیت حتی گناه صغیره محسوب نمیشود تا بگوییم که این کارها، منافات با عصمت او دارد، خیر این مسأله علاوه بر این که هیچ ایراد و گناهی نداشته بلکه حکم خداست و یک امتیاز و رجحان و ثوابی داشته است.
مهمترین بحثی که در این پژوهش انجام میگیرد اثبات این مطلب است که همسرگزینیهای پیامبر صلیاللهعلیهوآله جنبهی ارضای غرایز نفسانی و خوشگذرانی نداشت زیرا ایشان تا سن 50 یا 53 سالگی غیر از خدیجه، همسر دیگری برنگزید، همه زنان پیامبر به جز عایشه بیوه بودند و پیش از آن که با پیامبر ازدواج کنند، یک یا چند بار ازدواج نموده بودند، پس هدف و حکمت این ازدواجها را باید در انگیزههای غیر نفسانی جستجو کرد همانند اهداف سیاسی ـ تبلیغاتی، اهداف تربیتی، طرد سنتی از سنتهای غلط جاهلی، رهایی کنیزان، نجات زن و جلوگیری از غلتیدن وی در دامان بستگان مشرک و کافر و...