چکیده:
همزمان با توسعه و پیشرفت تکنولوژی در جامعه، زندگی روزمره (و بالاخص امور شغلی و کاری)، با سرعتی شتابان به سمت «دیجیتالی شدن» در حرکت است. در چنین دنیایی، تکنولوژی در همه عرصههای زندگی رخنه کرده است و در این برهه از زمان، دیجیتالیشدن، بستر گستردهای برای خلق کسب و کارهای نوین یا استارتآپها فراهم نموده است؛ یکی از شاخههای دنیای دیجیتال، فناوری مالی یا «فینتک» است، عملکرد فینتکها دارای مزیتهایی نظیر: صرفهجویی در زمان و هزینه، انعطاف و شفافیت میباشد که به عنوان مهمترین عوامل پیشرفت این فناوری بودهاند، با این حال در ایران، صنعت فینتک با موانع و چالشهای مهمی مواجه است. نظر به اهمیت و کاربرد این موضوع؛ پژوهش حاضر، به صورت مروری، به ارزیابی موانع و چالشهای توسعه فینتکها در ارائه خدمات بانکی به مشتریان در کشور میپردازد، علیرغم بهرهگیری تقریبی نظام مالی و بانکی از خدمات فینتکها، طی یک دهه گذشته تقابل نظام سنتی و روشهای نوین مبتنی بر فینتک، چالشی مهم در عرصه ملی محسوب می-شود. بخشی از این تقابل ناشی از نبود انگیزه کافی برای تدوین سیاستهای کلان و قوانین بالادستی برای فینتکها بوده و بعضی نیز به ضعف زیرساختها مربوط میشود. در مجموع؛ بررسی پژوهشها و تحلیلهای صاحبنظران حوزههای مدیریت مالی و امور بانکی، بیانگر این است که در کشوری همچون ایران، چالشهایی سر راه توسعه و یکپارچهسازی فعالیت فینتکها وجود دارد که عمدهترین این چالشها عبارتند از: 1. عدم وجود قوانین مرتبط، 2. حاکمیت دولتی در بانک-ها، 3. نگرانی بانکها از کمرنگ شدن نقش خود یا خارج شدن بانکهای سنتی از چرخه بازار مالی کشور، 4. ضریب پائین همکاری نهادهای دولتی جهت ایجاد زیرساختهای لازم برای توسعه فینتکها؛ 5. مسائل مرتبط با محرمانگی و ضریب امنیت حسابها و اطلاعات شخصی مشتریان.
خلاصه ماشینی:
واژههاي كليدي: صنعت بانکداری، فناوری نوین مالی، فین تک، خدمات بانکی FinTech (Financial Technology) مقدمه: طی سالهای اخیر صنعت بانکداری جهانی، متأثر از فناوریهای نوین و تغییر در رفتار مشتریان، شاهد تحولات اساسی در طول تاریخ خود می باشد (چشتی باربریس 1 ، 2016)، و هم راستا با این تحولات پرشتاب و لزوم نوآوری در عرصه ارائه خدمات، نقش فناوری مالی نیز بیش از پیش پررنگ شده 2 n"/>n"/> و همکاران، 2015؛ نجفی و همکاران، 1 .
در دنیای کسب و کار، همکاری میان این دو Chishti & Barberis Lee & Shin Nemet Veit & Clemons Marous fintech Hill Navaretti & Calzolari Sloboda & Demianyk انجام شده است.
فینتکها در مقایسه با نهادهای مالی سنتی در استفاده از فرصتها و ارائه راهحلهای نوآورانه و رویکرد مشتریمدارانه، بسیار چابکتر عمل میکنند (انصاری و کروپ 8 ، 2012 ؛ ک 9 n"/>n"/>، 2013)، بر این اساس، فینتک بع Schueffel Mackenzie Bhandari PayPal Reddy Emily Mc Rometty Ansari & Krop Christensen موتور محرکهی نوآوری در صنعت مالی شناخته میشود و پیشبینی میشود در آیندهای نزدیک نقش اساسی و بسزایی در این صنعت ایفا کند (دپ و اسکومکا 1 ، 2014؛ پاینده و همکاران، 1398، 1 > بر مبنای تجزیه و تحلیل خدمات شرکتهای فینتک، میتوان آنها را در دو دسته (گروه) تقسیمبندی > گروه اول: شرکتهای فینتک ارائه دهنده خدمات مکمل با خدمات بانک (به عنوان مثال، ارائه تکنولوژیهایی برای استفاده بانکها در راستای ارائه خدمات ما > گروه دوم: شرکتهای فینتک ارائه دهنده خدماتی که در گذشته تحت پوشش بانکها بوده است (بعنوان نمونه: پرداختها و برخی تراکنشها) (رومنکا و 2 a"/>a"/>، 20 .