چکیده:
پژوهش حاضر مروری بر چالشها و راهکارهای عملی در طراحی بهینه چند موضوعی پرنده بدون سرنشین بال چرخان
میباشد. بعد از مرور مقالات در این رابطهء به چالشهای موجود و ارائه راهکارهایی جهت برطرف نمودن آنها در طراحی
پرندههای بدون سرنشین با بال چرخان پرداخته شده: ات یکی از چالشهایی که همواره طراحان را درگیر خود نموده،
بهینهسازی کیفیت پروازی بهصورت مستقیم در طراحی وسایل پرنده میباشد. درصورتیکه درگذشته بهصورت معمول تحلیل
موضوعات گوناگون وابسته به اطلاعاتی بوده که در میان موضوعات جریان داشته و هر موضوعی بهصورت جداگانه هدف و
قیدهای مربوط به خود را داشته است. در این پژوهش نیز رسیدن به برد بیشینه بهمنظور بهینهسازی کیفیت پروازی یکی از
اهداف طراحی قرار گرفته است. همچنین هدف دیگر طراحی. کاهش وزن خالص پرنده بدون سرنشین میباشد. در ادامه روند
اجرای طراحی بهینه چند موضوعی برای هواپیمای بدون سرنشین بال چرخان با این دو هدف که بهاصطلاح طراحی چندهدفه
گفته میشودء بیان شده است. با گسترش روش طراحی بهینه چند موضوعی, استفاده از این روش بر روی سیستمهای هوایی فضایی مختلف تعمیم یافته است.
خلاصه ماشینی:
در ادامه روند اجرای طراحی بهینه چند موضوعی برای هواپیمای بدون سرنشین بال چرخان با این دو هدف که بهاصطلاح طراحی چندهدفه گفته میشود، بیان شده است.
همچنین پس از بررسی روند اجرای طراحی بهینه چند موضوعی در هریک از آنها، در نهایت شیوه اجرای این روش در رابطه با پرنده بدون سرنشین بال چرخان نیز تبیین گردیده است.
Unmanned Aerial Vehicle Multidisciplinary Design Optimization -Predator A حسینی، نصرت اللهی و ساداتی [ 6 ] در سال 2017 طراحی بهینه چند موضوعی یک پهپاد را مورد بررسی قرار دادهاند.
در این مقاله چهار زیر موضوع پیشرانش، سازه، ایرودینامیک و شبیه سازی با هدف کاهش وزن کل پهپاد مورد بررسی قرار گرفته است.
مدل پارامتری پهپاد [7] -SQP: sequential Quadratic programming این مسئله بهینه سازی چندموضوعی با نظر به این که اثر متقابل متغیر های دینامیک پرواز و سایر زیر موضوعات اهمیت زیادی دارد، شامل سه زیر موضوع دینامیک پرواز، ایرودینامیک و سازه میباشد و از روش الگوریتم ژنتیک برای بهینه سازی استفاده شده است.
4. مسأله بهینه سازی چند موضوعی پهپاد بال چرخان 4-1 توابع هدف: با بررسی مقالات مشابه و با توجه به آنکه طراحی در فاز کروز صورت گرفته، برد یکی از متغیرهای مهم است که میتوان به عنوان توابع هدف در نظر گرفته شود.
در این مقاله نیز روند اجرای طراحی بهینه چند موضوعی برای هواپیمای بدون سر نشین بال چرخان با هدف افزایش برد پروازی و کاهش وزن خالص که بهاصطلاح طراحی چندهدفه گفته میشود، بیان شد.